Nu er det slået fast: Omstridte regler for landbrugskøretøjer udskudt til 2022
Frygt for stor efterregning på landbrugsvogne og køretøjer foreløbig skudt til hjørne.

Frygten var stor.

Alle landbrugskøretøjer skulle med stor hast over på en ny EU-typegodkendelse om et halvt år, der ifølge branchen kunne true produktionen af landbrugskøretøjer i Danmark.

Nu kan danske maskinproducenter, maskinhandlere, maskinstationer og landmænd trække vejret lidt lettere.

Færdselsstyrelsen har netop bekræftet, at de producenter, der vil vente med at hoppe på de nye regler, kan vente til 1. januar 2022.

Dermed bliver der god tid til omstillingen – og embedsmændene og branchen får bedre tid til at arbejde med at finde en smidig og mere proportionel model for danske godkendelsesreglerne, lyder det bl.a. fra Landbrug & Fødevarer.

”Det er lykkedes at udskyde tingene. Det er rigtig dejligt. De producenter, der eks. af eksporthensyn allerede nu vil i gang med at producere efter de nye regler kan gøre det, og de andre kan vente. Vi vil nu indgå i dialog med Færdselsstyrelsen om, hvordan de fremtidige regler skal udarbejdes.”, siger Kathrine Blæsbjerg Sørensen, seniorkonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

Udsigt til lempelser af omstridt EU-kravMaskiner 15. februar · 00:00

Går efter mild model

I november meldte Transportministeriet via Færdselsstyrelsen ud, at den danske implementering bliver, at alle påhængskøretøjer skal typegodkendes efter den regulering fra 1. september i år.

Det fik hurtigt branchen – et bredt fællesskab af bl.a. Dansk Agroindustri, Landbrug & Fødevarer, Seges, DM&E og Dansk Maskinhandlerforening – sammen med Venstres Kristian Pihl Lorentzen til at kritisere den danske implementering for at gå alt for vidt og dybere end, at EU-reglerne og forordningen fra Bruxelles faktisk krævede.

Frygten var, at selv små produktioner af køretøjer fra 1. september i år så ud til at skulle igennem en væsentlig fordyrende og omfattende godkendelsesprocedure uden, at man i det hele taget var sikker på, at systemet var klart.

En del af frygten var, at alle nye landbrugskøretøjer uanset, at der foregår en vis produktion af helt kundespecifikke køretøjer, skulle igennem en omfattende og dyr procedure under en såkaldt teknisk tjeneste for mange tusind kroner hver gang, der skulle produceres et køretøj, der var minimalt anderledes end andre køretøjer fra samme producent.

”Det vi nu hører fra myndighederne er, at de overvejer, at alle nye køretøjer skal godkendes af en eller anden instans, men at man er villig til at se på lempeligere krav end først udmeldt. Vi er skeptiske overfor indførsel af nationale særregler, der kan påvirke konkurrenceevnen negativt. Men vi er lydhøre, hvis myndighederne kan dokumentere nogle udfordringer, som kun kan løses via nye regler”, siger hun Kathrine Blæsbjerg Sørensen, der nu glæder sig over, at branchens aktører nu har tid til at sætte sig sammen med myndighederne og drøfte problemstillinger og eventuelle regler nærmere.

”I hvert fald har vi fået signalet, at de ikke er interesseret i at slå brancherne ihjel”, siger hun.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.