Nu lukker Claas-produktion ned i flere lande
Danish Agro Machinery kan blive ramt på leverancer af traktorer fra Frankrig og læssemaskiner fra Østrig.

Verden omkring corona-situationen flytter sig time for time.

Da LandbrugsAvisen i går eftermiddags talte med Jens Skifter, koncerndirektør i Danish Agros division Agribusiness Machinery, så var der ikke lukket for nogle af Claas’ fabrikker eller leverandører i Europa.

Den situation er ved at forandret sig her til morgen.

”Jeg har modtaget information om, at der snart kommer en melding fra Claas om, at de lukker ned i Frankrig, samt de østrigske fabrikker, hvor Liebherr producerer Claas Torion og Scorpion læssemaskinerne. Lukker de franske fabrikker, så må vi håndtere den situation”, oplyser han torsdag morgen.

Overordnet oplever han stadig, at leverancerne af Claas-produkter ser ud til at gå nogenlunde smertefrit for de danske landmænd.  

”Det, der sker i Europa, det har selvfølgelig en effekt på det, som vi laver. Egentlig går det ganske gnidningsfrit indtil videre. Alle er positive og konstruktive. Det er forudsætningen for, at man kan finde fleksible løsninger. Vi ser, at bilfabrikkerne lukker ned. Estland har lukket for gæster helt til 1. maj. Vi ser, at New Holland har lukket fabrikker”, siger han, og oplyser, at der er positive meldinger vedr. leverancer fra Claas store produktion i Tyskland.

”Vi hører ikke, at der sker noget for Claas’ fabrik i Tyskland. Fabrikanterne er afhængige af deres underleverandører og godstransport, så vi følger det time for time. For finsnittere og mejetærskere er vi ret sikre på, at det bestilte nok skal komme frem, da mange kunder var rettidigt ude og lagde en ordre, så mange er produceret. For traktorfabrikken i Frankrig er det time for time. Vi har jo en del på lager, så vi kan hjælpe kunderne med at komme videre. Vi skal nok få det løst, siger han.  

På reservedelsområdet noterer han sig, at der stadig kan flyves med godstransport rundt i Europa.

”Der er sløjfet 200.000 personfly i verden, som også ofte har reservedele med. Jeg kan se i går, at Lufthavnsa etablerer luftbroer med godstransport. Det kan betyde længere ventetid, men varerne flyder også, og det fungerer lige nu hos vores samarbejdspartnere. Men vi har også vores store centrallager i Skurup i Skåne. Her har vi rigtig meget på lager, og der er ikke langt til Skurup”.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.