Nu skal John Deere og Claas tale sammen

Tjenesten DataConnect, som blev lanceret på Agritechnica, er nu klar til at gå live. I første omgang med John Deere og Claas - andre følger, lover parterne.

Datadeling på tværs af traktormærker. Det har længe været en udfordring, men sidste år præsenterede John Deere, Claas og CNH så et nyt koncept ved navn DataConnect, der skal gøre det muligt at udveksle data på tværs af mærkerne, uden at opleve problemer med kompabiliteten. 

Nu, et lille år senere, er tjeneste klar til at gå live - i første omgang med John Deere, Claas og tredjepartsleverandøren 365Farmnet. Andre vil følge senere, oplyser de to i en fælles pressemeddelelse.

basale informationer først

I første omgang starter DataConnect med at kunne udveksle data om nuværende maskinpositioner, tidligere positioner, brændstofniveau, maskinens hastighed og selve status for maskinen i marken. Senere vil flere informationer komme til.

Brugeren af en eller flere af de tre leverandører kan så selv vælge, hvilken digital platform, der skal vise alle informationerne. Er man bedst kendt med myjohndeere.com, så kommer data fra Claas og 365Farmnet derind  og vice versa.

Systemet kan også udveksle data fra finsnittere og mejetærskere.

"Sky til sky koncept"

DataConnect fungerer ved, at John Deere, Claas og 365Farmnet har hver sin online cloud-løsning. Ved at udvikle de korrekte, såkaldte API'er, kan data, når det sendes på tværs af cloud-løsningerne, automatisk læses hos modparten. 

DataConnect er en af to store projekter, der arbejder på at strømline denne data mellem mærkerne. En anden er AgriRouter. Forskellen på de to er i grove træk, at data fra partnere hos AgriRouter, sender al data via AgriRouters Cloud, som så sørger for at formidle data ud, hvor det skal hen. DataConnect sender direkte mellem de enkelte partneres Cloud-løsninger.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.