Ny Hardi Aeon er bygget til fart
Trailersprøjten Hardi Aeon er et signal om en fremtid, hvor alt går hurtigere, også sprøjtens sekundære funktioner.

Den nye trailersprøjte, Hardi Aeon, der netop nu har verdenspremiere på Agritechnica i Hannover, er tænkt som andet og mere end en overbygning på Commander-serien.

Hardi Aeon er et signal om intet mindre end Hardis og trailersprøjternes fremtid, en fremtid, hvor alt skal gå hurtigere - lige fra overkørslen i marken, til betjening og rengøringen og til det tidspunkt, hvor den skal bakkes på plads i maskinhuset.

»Den er længere, lavere og med større frihøjde. Tanken sidder mellem baghjulene, og den er bygget til højere fart. Den kan arbejde hurtigere uden at komme ud i kritiske situationer«, siger salgs- og marketingchef hos Hardi, Peter Henrik Dahl, der tilføjer, at hurtigheden bliver et endnu større krav i fremtiden.

»Derfor har vi også arbejdet på, ud over hurtigheden i marken, at gøre flere funktioner som fyldning og manøvrering hurtigere«, siger Peter Henrik Dahl, der fremhæver flere detaljer, såsom skærme, der følger de drejelige hjul, så man ikke får snavs stænket op på dyserne.

Langdistance fejlfinding

Hardi Aeon har Hardis nye SmartCom computerplatform, som er et ambitiøst stykke elektronisk heksekunst med indbyggede visioner.

»Visionen er at vi via et samarbejde med Bosch Telematics vil kunne konstatere en sprøjtes tekniske tilstand på lang afstand, altså Remote Diagnostics. Igen noget med hurtighed, i dette tilfælde fejlfinding«, siger Peter Henrik Dahl, der tilføjer, at det også er den første Hardi-sprøjte uden udvendige ventiler, da de er anbragt inde i væskesystemet.

Hardi Aeon, der har tilnavnet Centura Line, som indikerer, at det er en topserie står på udstillingen med en 5.200 liters tank, og der er også planlagt en lidt mindre med 4.200 liter.

Bommene er kendte Delta Force bomme fra 24 til 39 meter.

Klar i 2020

Udviklingen har taget tre et halvt år, og ifølge Peter Henrik Dahl ligger der »uhyggeligt mange« ingeniørtimer bag.

Det er nu planen, at der i Nr. Alslev skal bygges seks mere i år, og de vil blive testet næste forår, hvorefter produktionen går i gang i efteråret 2020, hvor vi kan levere de første«, siger Peter Henrik Dahl.

Emneord Agritechnica

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.