Ny kølig måned for traktorsalget - stort set alle mærker har tilbagegang

Der går langt fra så stærkt, som det plejer med indregistreringerne af nye traktorer. Kun et traktormærke kunne holde sidste års salg.

Marts ender som en ny sløv måned for traktorsalget. Med 157 traktorer fra 30 KW og opefter blev der nyregistreret næsten en tredjedel færre landbrugstraktorer i måneden i forhold til marts sidste år, viser de nye tal, som DBI IT netop har gjort klar.    

Dermed fortsætter den træge udvikling fra årets start. Januar og februar 2018 var nemlig samlet set en af de dårligste indledninger på året for traktorsalget i Danmark.

Omvendt var december en meget stærk måned, da der blev indregistreret et højt antal traktorer, inden nye EU-regler trådte i kraft, hvilket alt andet lige påvirker salget her og nu.

Stort set alle traktormærker har oplevet tilbagegang i marts ift. sidste års niveau. New Holland holder med 39 nyregistrerede traktorer dog stort set niveauet for sidste år, og lander tæt på førstepladsen med John Deere, der har fået indregistreret 40 stk. For John Deeres vedkommende er niveauet dog en kraftig tilbagegang ift. de 63 traktorer, som blev nyregistreret i marts 2017.

Case IH har med 24 traktorer også tabt lidt luft – omvendt har markedsandelen været stigende i det vigende marked.

For Agcos mærker har der været vigende salg for alle mærker, MF og Valtra har dog nogenlunde holdt markedsandelen, mens Fendt har haft en lidt vigende del af markedet.

For Claas har marts været en skidt måned, hvor man kun tegner sig for fem traktorer og en markedsandel på 3,2 procent.

MærkeAntalMarkedsandel i pct.
Case IH2415,3
Claas53,2
Deutz-Fahr42,5
Fendt127,6
Holder10,6
John Deere4025,5
Massey Ferguson1811,5
New Holland3924,8
Valtra138,3
Andre mærker10,6
Totalt157 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.