Ny landsdækkende kampagne mod dårlige vognbremser

Færdselsgruppen er på vej med en ny landsdækkende kampagne, som skal få dårlige bremser afsløret - til gavn for både sikkerhed og landmændenes pengepung.

Det handler om både sikkerhed, pengepung og lovlighed, når Færdselsgruppen i samarbejde med en række maskinhandlere iværksætter en landsdækkende kampagne, som skal sætte fokus på påhængsvognes bremser - det være sig frakørselsvogne, kornvogne, gyllevogne, møgspredere og andet.

Kampagnen kommer til at foregå i uge 31, det vil sige fra 27. juli til 3. august, hvor fem maskinhandlere i løbet af ugen vil være at finde på udvalgte steder i landet med deres mobile bremsetestere. De fem forhandlere, som stiller op med deres mobile udstyr, er J. Hundahl, Farmas, PN Maskiner, TBS Maskinpower og Johs. Mertz.

»Vi har både i Færdselsgruppen og i Dansk Maskinhandlerforening længe haft fokus på bremserne. Og via vores samarbejde med politiet kan vi jo se, at 80 pct. af de vogne, der bliver kontrolleret af politiet, ikke lever op til kravene. Vi er allesammen trafikanter og skal tænke i sikkerhed, så derfor har vi med kampagnen tænkt at være lidt proaktive, så der kommer flere sikre vogne ud at køre i høsten,« siger konsulent i Dansk Maskinhandlerforening, Per Hedetoft.

Når en vogn bremser for lidt, slides traktorens bremser unødigt, hvilket kan blive rigtig dyrt - og under en hård opbremsning kan svage vognbremser betyde, at hele trækket ekser.

»Når mange chauffører ikke opdager, at påhængsvognens bremser gradvist bliver ringere, skyldes det, at moderne traktorer i sig selv bremser så godt,« siger Per Hedetoft.

Færdselsgruppen er nedsat af Dansk Maskinhandlerforening, DM&E, Seges, Dansk Agroindustri, Danske Sukkerroedyrkere og Landbrug & Fødevarer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.