Ny Tesla-agtig minilæsser landet i Danmark
Emission Zero står der på siden af ny Multi One-læsser, som HCP netop har fået hjem.

Glem dieselolie og larm i stalden.

I hvert fald hvis du er klar til at lægge 75.000 kr. ekstra.

En stigende tendens blandt minilæssere og maskiner verden over er  el-motorer. Multi One er også klar med deres variant i den nye EZ 7 model med batterikapacitet på 16,5 kWh. Og for få dage siden kom de tre første modeller hjem til HCP’s hovedkontor i Krogager, hvorefter importøren er klar til en offensiv på det danske marked.

Produktchef Martin Hansen berettter, at den første model allerede er solgt. Han ser et stort marked foran sig i takt med, at et stigende antal landmænd, boligforeninger og mange andre ønsker sig en støjsvag maskine uden dieselos.

”Vi har solgt den første maskine til en kirkegård. De vil gerne slippe for støjen og dieselosen. Ellers kan det være en fordel inde i en stald. Vi har nogle genbrugsstationer, som skal have den på prøve. Kundegruppen kan være rigtig mange fra alt fra boligforeningen til bondemanden”.

Hvordan er potentialet i landbruget?

”Der er helt sikkert et marked. Der vil være nogen, som ikke vil have dieselos og diesellarm, når vi kører. Ikke fordi de andre larmer, men det er bare en anden lyd”, siger han uden, at han kan sætte et nærmere tal på.

”Om det bliver 10, 20 eller 30 styk det første år, det er ikke til at sige”, lyder meldingen.

Som en normal 7-serie

Ved første øjekast er det svært at se den store forskel i forhold til en normal 7-serie minilæsser fra samme mærke.

Se video: ’Tesla-traktor’ under prøvekørsel for første gangMaskiner 15. februar · 12:20

Batteriets vægt giver den dog lidt mere kontravægt, fortæller han.

”Der er en forskel på ca. 150 kg. Batteripakken er forholdsvis tung, så der er ikke brug for den store kontravægt på den. Det er helt sikkert en fordel, at du har indbygget en kontravægt bag på på den måde”, siger Martin Hansen.  

Den store forskel kommer, når maskinen skal ”tankes”. Ved batteriet er der oplader på den, så du kan køre hen til hvilken som helst stikkontakt og oplade den nu og her.

”Vi er ikke afhængige af en ekstern ladestation”, siger han.  

Hvor lang tid tager det at lade den op?

”Hvis du kører tre timer effektivt arbejde, så skal den lade op i to timer igen. Står den natten over, så er den fuldt opladet”, siger han og fortæller, at han nu skal til at lave beregninger på, hvad totalomkostningengen bliver i forhold til dieselmodellen. I udgangspunktet er den 75.000 kr. dyrere i anskaffelsespris. Til gengæld er driftsomkostningerne lavere.

”Men det skal vi have dokumenteret i takt med, at vi får flere af dem ud og køre”, siger han.   

Faktaboks

Multi One EZ 7

  • Motor: 2 Elektroniske motorer
  • Batterikapacitet: 16,5 kWh
  • Køretid på batteriet: 3 timer, når den ikke er max belatet. 2 timer ved fuld belastning. Kan oplades på 2 timer til ny arbejdstid på 3 timer.
  • Transmission: Hydrostatisk
  • Olieflow: 35 liter/min
  • Løftekapacitet: 1.600 kg
  • Vægt: 1.800 kg

 

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.