Med sin nye platform kører den utvivlsomt bedre end forgængeren. Den får flere kloge assistentsystemer. Og den bliver mere praktisk og mere rummelig.
Sådan er i stikord den nye og femte generation af VW Caddy, der oprindelig blev skabt som en konkurrent til upretentiøse praktikere som Citroën Berlingo og Peugeot Partner.
Efter mere end tre millioner eksemplarer kan Volkswagen Erhvervsbiler nu præsentere den nye femte generation, som er baseret på VW’s såkaldte MQB-platform, som kendes fra personbilerne. Det betyder også mulighed for flere nye assistent-systemer til biltypen.
Karrosseriet er længere, bredere og lavere end forgængeren. Der bliver tale om tre versioner, Caddy, Caddy Cargo og Caddy Maxi. Den lange version – Caddy Maxi – rummer nu op til to europaller, som enten kan læsses ind i midten på tværs, bagi på tværs eller bagi på langs.
Seks af de over 19 forskellige assistentsystemer er nye i Caddy, blandt andet Travel Assist, som for første gang i en erhvervsbil fra VW giver mulighed for assisteret kørsel i hele hastighedsområdet. Den fås også med Trailer Assist, der gør det nemmere at manøvrere en trailer.
Motorprogrammet er bredt og velvalgt med toliters TDI-motorer fra 75 til 122 hk, en benzindrevet 1,5 liters TSI med 116 hk og en naturgasdrevet 1,5 TGI’er med 150 hk. Der er tale om motorer fra næste udviklingstrin, som opfylder Euro-6-udstødningsnormen, der gælder fra 2021.
Femte generation af Caddy vil igen kunne fås som Cargo - van med lukket varerum - og i personbilsvarianter til persontransport med ruder i passagerkabinen samt som familie-MPV.
Relaterede artikler
Kommentarer