Nyt »Rugbrød« mætter trangen til ny teknologi

Volkswagen har netop haft verdenspremiere på VW Multivan T6.1 - den seneste og stærkt digitaliserede version af det legendariske »Rugbrød«, der nu også kommer som elbil.

Det er ikke længere nok bare at lave en simpel kassevogn med en dieselmotor og så ellers læne sig tilbage og vente på, at kunderne kommer og køber den. Den moderne bilkøber er strengt taget mere interesseret i digitalisering og diverse infotainment- og assistent-systemer end i de klassiske discipliner som køreegenskaber og undervogns- og motorteknologi.

Det ved de alt om hos Volkswagen, og derfor er den seneste version af det legendariske »Rugbrød«, »Hippiebussen« eller de mere officielle betegnelser som Multivan, Caravelle og Transporter blevet en sand opvisning i nye teknologier - og med en eldrevet variant som en ny mulighed. Nyheden har netop haft verdenspremiere i Wolfsburg.

For at kunne integrere det nye udvalg af assistent- og infotainmentsystemer måtte ingeniørerne dykke dybt ned i den teknologiske værktøjskasse, hvor de fandt det elektromekaniske servostyretøj, der afløser det hydrauliske servostyretøj i T6, hvilket netop har åbnet for adgangen til nye assistentsystemer, såsom sidevindsassistenten, der er kendt fra Crafter, og som bliver standard i alle T6.1. Den stabiliserer bilen automatisk, hvis sidevinden bliver til storm. Nyt er også vognbaneassistenten Lane Assist, der via kamera registrerer vognbanelinjer. Park Assist vil fra nu af gøre det lettere at parkere. Og endelig er der Trailer Assist, som kendes fra Crafter, hvor drejeknappen til indstilling af de elektriske sidespejle bliver til et joystick, og via en visning i cockpittet skal føreren blot indstille den vinkel, som traileren skal bakkes med. Derefter overtager T6.1 styringen.

Totaloplevelse

Endelig lover VW en digital totaloplevelse bag rattet, hvor man finder digital instrumentering og tredje generation af det modulopbyggede infotainmentsystem. Bag rattet kan bilisten være konstant online med netradio, streaming og nye onlinetjenester takket være infotainment med integreret eSIM-kort. Med eSIM-kortet bliver betjeningen endnu mere intuitiv og dermed nemmere, da de nye 8” og 9,2” infotainmentsystemer i T6.1 fremover nu også reagerer på stemmekommandoer. Sig blot: »Jeg vil køre hen til Rådhuspladsen i København«. Navigationssystemet vil så foreslå præcis den

adresse som ny destination.

Ny el-version

Hos VW kalder man selv bilen for den digitaliserede Multivan, og man skal helt ned i slutningen af en lang pressemeddelelse for at fine oplysninger om vognens motorer, hvor der immervæk er flere nyheder at finde. Den forhjulstrukne T6.1 fås fra starten med toliters TDI-turbodieselmotorer, hvor en ny basismotor yder 90 hk (før 84 hk). Motoren herover er 2.0 TDI, der nu yder 110 hk og afløser de hidtidige motorer med 102 hk og 114 hk. Fra forgængeren videreføres 2.0 TDI med 150 hk samt en 2.0 TDI-biturbo med 199 hk. TDI-motoren med 150 hk kan som tilvalg bestilles med den med rette berømmede DSG-gearkasse samt 4MOTION-firehjulstræk. Topversionen med 199 hk har DSG-gearkassen som standard.

Endelig, takket være samarbejdet med VW-partneren ABT, vil T6.1 kunne fås som elbil. Med en ydelse på 112 hk og batterikapaciteter på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh kan nyheden ifølge producenten opnå rækkevidder på over 400 km.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.