Nyt fra Fords værktøjskasse

En ny generation af pick-up’en Ford Ranger ventes til Danmark i august med stærk og ren toliters maskine og 10-trins automatgear.

En stor og stærk pick-up med firehjulstræk er en god makker, når man skal i marken og sætte hegnspæle op. Det ved de godt hos Ford. Men de ved også, at den moderne tid stiller krav om motorteknologisk renhed, god brændstoføkonomi og moderne sikkerhedssystemer.

Fords svar på alt det er den kommende nye generation af den supersælgende Ford Ranger, som ventes lanceret i Danmark i august. Mest interessant i det nye Ranger-program bliver en biturboversion af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med SCR-katalysatorteknologi og 213 hestekræfter og 500 Nm drejningsmoment – en opgradering på 13 hk og 30 Nm i forhold til den nuværende 3,2-liters TDCi-dieselmotor. Og som nærmeste samarbejdspartner fås den nye maskine med en 10-trins automatgearkasse.

To-liters motoren fås også i to mindre varianter på henholdsvis 130 og 170 hestekræfter og sekstrins manuel gearkasse, som alle motorvarianter fås med. Den 10-trins automatgearkasse er forbeholdt som en mulighed til topmodellen. Det er den gearkasse, der også ligger i Fords amerikanske pick-up-legende, F-150, og den nye Ford Mustang.

Den nye Ford Ranger kommer med tre forskellige kabinetyper, kaldet Regular Cab, Rap Cab og Double Cab og har firehjulstræk som standard. Ranger har angiveligt som den første bil i sin klasse automatisk nødbremse med fodgængerregistrering og intelligent fartbegrænser som standard, ligesom den nu også fås med parkeringsassistent.

Nyheden kan klare op til 800 mm vanddybde og har en frihøjde på 230 mm. Anhængervægten er op til 3500 kg.

Ford solgte 51.500 Ranger-modeller på tværs af Europa i 2018 – en stigning på mere end 15 procent i forhold til 2017.

Ranger kommer i år også i en heftigere Raptor version, hvor ydelse og terrænegenskaber har fået nok en tand.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.