Nyt hybridkoncept: Sparer 40 liter diesel ved at tilsætte brint
Ved at sprøjte brint i motorens indsugning kan den specielle New Holland traktor spare 40 liter diesel på en arbejdsdag. Et fleksibelt system, der ikke reducerer arbejdstiden, fastslår indehaver.

Den hollandske entreprenørvirksomhed Jos Scholman Aannemersbedrijf har taget et vigtigt skridt mod en af fremtidens formentlig største energikilder. Virksomheden har fået leveret fire New Holland T5.140 AutoCommand traktorer, som adskiller sig ved at køre på en blanding af diesel og brint. 

Løsningen kommer ikke fra New Holland alene, men er i stedet udviklet af det hollandske firma Blue Fuel Solutions. Systemet indebærer et softwaresystem, fem brinttanke med 11,5 kg brint komprimeret ved 350 bar på taget af traktoren - samt et injektorsystem, der tilsætter brint ved et tryk på otte bar direkte i motorens luftindtag.

Resultatet er en traktor, der har sparet 40 liter dieselolie, når tankene med brint er opbrugt efter en arbejdsdag, men som fortsat kan køre videre på diesel alene og dermed ikke bliver hæmmet i rækkevidde eller arbejdstid.

Tilsætter op til 65 procent brint

Motoren i de fire traktorer er en helt almindelig FPT Stage V dieselmotor. Afhængig af motorens temperatur, motoromdrejninger, og effektforbrug justerer systemet tilsætningen af brint.

Systemet kan tilsætte op til 65 procent af det samlede brændstofbehov som brint, og mængden er størst ved lav belastning, mens det falder i takt med, at effektbehovet stiger. På en skærm i kabinen kan chaufføren følge med i blandingsværdierne og mængden af brint i tankene på taget af traktoren. Ifølge Vew Holland er effekt- og momentkurver på brint-traktorerne ikke ændret.

Producerer selv brint

Jos Scholman er i forvejen aktiv inden for alternative brændstoffer. For eksempel har virksomheden grundlagt datterselskabet Hysolar, der driver en offentligt brint tankstation i Niewegein. Ved udgangen af 2021 vil Hysolar ifølge det hollandske magasin Trekker producere 250 tons brint om året.

New Holland har også selv arbejdet med brint - blandt andet i den specielle prototype, der blev vist på Agritechnica i 2009. Den adskiller sig dog ved at køre med en brændselscelle, der omdanner brint til elektricitet under kørsel via elektrolyse. Metoden er dog fortsat ganske dyr, men spås en stor fremtid.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.