Nyt partnerskab: Danish Agro sikrer landmænd vejrdata i verdensklasse

Danish Agro har netop indgået et nyt partnerskab med virksomheden FieldSense.

Danish Agro har netop indgået en strategisk samarbejdsaftale med FieldSense, der udvikler løsninger på markniveau indenfor satellitovervågning og intelligent analyse af data til landbruget.

FieldSense står blandt andet bag udviklingen af en vejrstation, der måler på otte klima- og vejrparametre, samt en it-platform, der via analyse af satellitdata f.eks. kan hjælpe landmanden med optimal gødningstildeling.

Det skriver Danish Agro i en pressemeddelelse.

Målet på sigt er, at udvikle løsninger så analyser på tværs af satellit- og vejrdata kan advare landmænd, så de tidligt kan sætte ind mod f.eks. skadedyr og sygdomme.

Aftalen indbefatter, at Danish Agro har købt en aktiepost i selskabet.

Store perspektiver

Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, ser store perspektiver i samarbejdsaftalen og ikke mindst i selskabets egenudviklede vejrstation, der måler på vind, nedbør, luftfugtighed, lufttryk, UV-index, lysintenstitet samt temperatur i luft og jord.

"Digitale løsninger, der kan skabe værdi for landmanden er et strategisk fokusområde for Danish Agro. FieldSense har skabt en platform, der allerede nu er et stærkt redskab for den moderne landmand, der gerne vil øge effektiviteten på sin bedrift. Den tror vi meget på og vi ser frem til at videreudvikle platformen i fællesskab", siger Henning Haahr og fortsætter:

"Samtidig har FieldSense bevist, at de er i stand til, at udvikle enkle og intuitive løsninger, der for få omkostninger gør en stor forskel for den danske landmand. Vejrdata er meget vigtige for landmænd, og FieldSense egenudviklede vejrstation er et produkt, der kan sikre den danske landmand vejrdata af en kvalitet, som han ikke har adgang til i dag. Med aftalen vil Danish Agro opsætte 200 vejrstationer via kunder og med udgangen af 2018 er det planen, at over 1.000 vejrstationer fra FieldSense skal være sat op på tværs af Danmark. Det vil sikre meget præcise vejrdata, der kan understøtte de mange klima- og vejrafhængige beslutninger landmanden skal foretage hver dag", siger Henning Haahr.

Landmanden får adgang til FieldSenses vejrstationer via en lav månedlig abonnementsbetaling, og vil kunne aflæse sine klima- og vejrdata via app. 

Sikre forskning pratisk relevans

Administrerende direktør i FieldSense, John Smedegaard, glæder sig over aftalen med Danish Agro, og ser frem til, at udvikle digitale løsninger i samarbejde med grovvarekoncernen.

"Samarbejdsaftalen med Danish Agro er en unik mulighed for at sikre, at vores forskning og udvikling opnår en høj praktisk relevans for de danske planteavlere. Danish Agro har været ejet og drevet af danske landmænd siden 1901, og de har derfor en dyb viden og forståelse for danske landmænds behov. Jeg ser frem til i fællesskab, at videreudvikle FieldSense samt sikre vejrdata i verdensklasse for den danske landmand", siger John Smedegaard.

FieldSense, der har adresse i Aarhus, beskæftiger i dag 10 medarbejdere, heriblandt specialister indenfor kunstig intelligens samt analyse af satellit- og klimadata. Firmaet har vundet flere priser for deres digitale løsninger, herunder Copernicus Masters Farming Challenge og ESA Space App Camp.

Læs mere om FieldSense på www.fieldsense.dk

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.