Nyt traktormærke satser: Vil være full line producent
Arbos har blot to år på bagen som selvstændigt traktormærke. Alligevel har virksomheden allerede sprøjter, såmaskiner og gødningsspredere klar til salg i 2018 - mejetærskere ventes at komme på sigt.

For to år siden så et nyt europæisk traktormærke dagens lys på Agritechnica. Arbos med hovedkontor og udviklingsafdeling i Italien kunne vise en række forskellige traktorserier frem - med ønsker om at tage en bid af kagen på det europæiske marked.

Nu, godt to år senere, ser man fortsat ingen traktorer fra Arbos i Danmark, men det betyder ikke, at mærket, som er ejet af kinesiske Lovol Heavy Industries, står stille.

»På 24 måneder, siden vi viste vores første traktorer, har vi arbejdet på at udvide vores salgsorganisation - og vi arbejder fortsat intenst med at oprette salgskontorer i flere lande«, fortæller Andrea Bedosti, senior vicepræsident hos Arbos.

»Flere af vores traktorserier er sat i produktion, og nye prototyper er kommet til. Samtidig har vi nu også en hel serie af specialtraktorer efter købet af Goldoni«, tilføjer Andrea Bedosti om perioden fra november 2015 til januar 2018.

Han slår fast, at Arbos i 2017 har solgt 3.400 traktorer.

Redskaber på vej

Det mest iøjnefaldende ved Arbos er imidlertid spændet af produkter. På Agritechnica 2017 havde Arbos nemlig sprøjter, såmaskiner, gødningsspredere og dybdeharver med ved siden af traktorerne.

»Vi går efter full line-konceptet. Vi skal på sigt kunne tilbyde landmanden alle de redskaber og maskiner han har brug for«, forklarer Massimo Zubelli, produktchef hos Arbos.

I løbet af 2018 vil forskellige redskaber fra Arbos således komme på markedet. Nogle er dog fortsat prototyper så som Arbos Turbo Seed, der er en enkornssåmaskine, som kan så præcist med op til 18 kilometer i timen. En anden er trailersprøjten Blaster 4000 med en 36 meter bom.

»Redskaberne er næste step for os. Derefter skal vi have Arbos Telematics på plads, så vi kan være med på de kommende digitale landbrug og Farming 4.0«, pointerer Massimo Zubelli.

Arbos har også testet sin første mejetærsker - en prototype på en 220 hestes maskine med fem rystere. En egentlig salgsklar model bliver dog ikke lanceret de første to-tre år, vurderer Massimo Zubelli.

Målet for Arbos er at nå på niveau med spillere som Lemken, Horsch og Väderstad målt på omsætning i løbet af blot fem år. Det langsigtede mål, 10 år frem, er at nå på niveau med Kuhn, Amazone og Kverneland.

Om disse meget ambitiøse mål holder stik må vi vente en årrække med at få svaret på. Vores gæt her på redaktionen er, at Arbos på 10 år maksimalt når halvejs i sine målsætninger.

Arbos er i dag til stede i 18 forskellige lande, men endnu ikke i Skandinavien.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.