På Borgeby: Svensk sneglevogn skal være fri for elektronik

Sneglevognene fra Svenske Farm Mac skal være uden elektronik, for de skal ikke være skyld i, at høsten står stille, mener indehaver.

Borgeby, Sverige.

Efter to års fravær blev svenske Borgeby Fältdagar skudt igang igen onsdag kl. 09:00. De næste to dage står i maskiner og planternes tegn, og blandt udstillerne finder man sneglevognene fra svenske Farm Mac, der dels driver 1.500 hektar jord, dels producerer udstyr til transport og lagring af korn. 

- Vores vogne er ganske simple. De er uden elektronik og boltet sammen, for de skal være til at lave for landmanden selv, hvis der sker nedbrug, fortæller Krister Wiergren, den ene af de to indehavere af Farm Mac. 

For år tilbage importerede virksomheden sneglevogne fra Argentina, men vognene var ikke optimale, og den argentinske producent gik da også konkurs flere gange. Derfor besluttede Krister Wiergren sig for at udvikle en sneglevogn selv. 

- Vi tog en argentinsk sneglevogn - inviterede en hel masse landmænd, der fortalte os om ønsker til en sneglevogn, og det endte så med, at vi ændrede den argentinske vogn på 49 områder og i princippet stod med en ny vogn. 

- Efter seks måneder havde vi de to første prototyper klar og samme år fremstillede vi 14 mere. Det var i 2012, og i dag kører der 40-50 vogne i Sverige, en håndfuld i Danmark og en række vogne i lande så langt væk som New Zealand, uddyber Krister Wiergren. 

Måske er du stødt på navnet Farm Mac for nylig. Det er nemlig ikke mere end et par uger siden, at Brdr. Toft startede med importen af sneglevognene, der fås i fire forskellige modeller fra 12 til 38 kubikmeter. Til gengæld starter Farm Mac nu importen af sprøjter i Sverige via Brdr. Toft. 

Klarer mange opgaver

De blå sneglevogne er bevidst fremstillet på en måde, så de er fleksible, fortæller Krister Wiergren.

Han forklarer, at vognene eksempelvis har to-delt bundlem, så kun halvdelen af vognen tømmes ad gangen. På den måde kan den tømme af over en korngrav, uden halvdelen af læsse ligger ved siden af graven.

- Til at skifte mellem de to bundlemme har vi en elektrisk kontakt, og det er faktisk det eneste elektronik, vi har på vognen ud over lygterne, tillføjer han.  

- Vi kan også lave opdeling af selve vognen, så den kan bruges til at fragte gødning og såsæd ud til såmaskiner i marken. Det handler om at lave en vogn, man som landmand kan bruge til så mange ting som overhovedet muligt, understreger han. 

 


Mekanisk stabilisator af sneglen, når den er foldet ud.

Sneglevognene ligger sig prismæssigt i midten af feltet blandt konkurrenterne. Manglende elektronik trækker prisen ned, men kvalitetskomponenter så som BPW-aksler og snegle fra Claas gør, at prisen øges. Det skal kunne holde - og holde i mange år, lyder det fra den svenske indehaver.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.