Pænt løft i salget af Case IH og New Holland til danske landmænd

Salget af landbrugsmaskiner med Case IH- og New Holland-logo t til danske landmænd steg samlet med otte procen i 2017.

CNH’s danske selskab, CNH Industrial Danmark A/S, øgede salget til 1,3 mia. kr. i 2017 og fik samtidig en kraftig fremgang på bundlinjen.

Medvirkende til udviklingen var bl.a. en salgsfremgang på otte procent til en omsætning alene til danske landmænd på otte procent til i alt 775 mio. kr.

Samtidig øgede salget af danske entreprenørmaskiner fra knap 94 mio. kr. året før til næsten 148 mio. kr.

Kan man konkludere, at markedet for landbrugsmaskiner blev bedre for jer i Danmark i 2017?

”Ja, vi har haft en fin fremgang over hele linjen. Det har ikke været et jubelår, men det kan være et godt reference-år for fremtiden. Kan vi fastholde det her niveau, så kan vi være godt tilfredse”, siger direktør Peter Friis.

I takt med, at salget har været stigende har CNH også i stigende grad øget indtjeningen på akviteterne i det danske selskab, der også tæller aktiviteter fra det svenske marked. Resultatet før skat blev nemlig øget fra fire mio. kr. året før til 32 mio. kr.

Har I tjent mere pr. enhed?

”Det har vi helt klart. Det kan også have noget at gøre med mikset at gøre, og om der har været ændringer i, hvor produkterne kommer fra. Kommer der eks. flere eller færre maskiner fra vores fabrikker i Nordamerika, så betyder dollarkursens udvikling noget for indtjeningen”, forklarer Peter Friis.

Ingen revolutioner på vej hos CNH-forhandlerne

Mens der for tiden er store forandringer hos konkurrerende mærker som eks. Claas og John Deere i de her år, så melder CNH ikke om tilsvarende forandringer i strukturen hos sine forhandlere.

”Som udgangspunkt har vi ikke nogen store planer om at ændre i vores forhandlernet. Kommer der til at ske væsentlige ændringer, så vil det ske mere naturligt uden store omvæltninger fra dag til dag. Men der vil være en naturlig udvikling hos forhandlerne, hvor vi har en løbende dialog med dem om, hvordan deres forretning ser ud om fem og til, og om det står på mål med, hvad landmændene og maskinstationerne kræver til den tid. Det har stået på i flere år, og det vil det fortsat”, siger han.

Han erklærer sig samtidig tilfreds med markedspositionen.

”For begge mærker i huset har vi en fornuftig position og udvikling i vores forretning, så vi ser ikke en grund til at ændre vores opsætning, men vi skal være fremme i skoen og levere den service, som kunderne efterspørger”, siger han.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.