Plantetræf vil vise fordelene ved lavt dæktryk

Michelin demonstrerer, hvor stor betydning dæktrykket har på jorden, når LMO holder Plantetræf 13. juni.

Der er en lang række kontante fordele ved at lade en del af luften sive ud af traktorens dæk. Helt præcist hvor store fordele, kan besøgende til LMO’s kommende Plantetræf få et indblik i. Her vil Jacob Alsing Axen fra Michelin samt Lars Henning Gammelvind, planteavlskonsulent hos LMO, lave demonstrationer udi de forskellige dæktryk.

Foruden flere aks i mejetærskeren forbedrer et lavere dæktryk nemlig også brændstoføkonomien ganske betydeligt.

»Hvis man kører med et lavere tryk i dækkene, er det muligt at spare 8-10 procent brændstof, fordi dækkende har et bedre greb i marken«, fortæller Jacob Alsing Axen.

Det mindre hjulslip kan også spare mandetimer. I stedet for for at bruge en time per hektar til en opgave, kan man reducere tidsforbruget til blot 0,8 time, lyder det fra Jacob Alsing Axen.

»Det er måske ligegyldigt, hvis man kun har fem til ti hektar, men hvis man driver et par hundrede, så bliver det til rigtig mange mandskabskroner i længden«, siger han.

Lasagnetest til Plantetræf

Til Plantetræffet vil Jacob Alsing Axen og Lars Henning Gammelvind vise kombinationen af forskellig dæktryk via den såkaldte lasagnetest:

»Til testen har vi et hul i jorden, som vi fylder med henholdsvis fem lag sand og jord. Dernæst kører vi en traktor henover med forskellige dæktryk, og så vil man kunne se hvor meget, det høje lufttryk presser mere end det lave«.

»Derudover kommer vi også til at snakke om økonomien i at køre med lavere dæktryk, hvad de tunge maskiner gør ved marken, og hvad antallet af overkørsler i marken betyder«, uddyber Jacob Alsing Axen.

LMO Plantetræf er et af landets største begivenheder for planteavlere. På dagen vil der være en række demonstrationer samt den nyeste viden indenfor planteavl samt oplæg og ture i forsøgsmarkerne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.