Prøvekørt: - Et stort plus, gruppeskiftet mellem vej- og markkørsel er også fjernet

Den nye Fendt 700 er vokset i højde og effekt og minder nu mere om både 900- og 1000-serien - blandt andet er knapper til firehjulstræk og høj/lav gearområde fjernet.

Meget er nyt i kommende Fendt 700. Men selve kabinen er genbrug fra den tidligere generation, så her er der kun meget få ændringer.

En af dem er, at der er blevet ti centimeter mindre plads mellem hjulskærmene for at kunne montere de større hjul i dimensionen 710/70R42. Den mindre plads er dog ikke noget, jeg bemærker her, mens jeg kører.

En anden ændring er sket på stangen til vendegearet ved rattet, hvor der er kommet en vippekontakt til arbejdslyset.

På den måde kan chaufføren i FendtOne-terminalen programmere to forskellige settings til arbejdslyset, som hurtigt kan betjenes via vippekontakten.

Slut med gearskiftet

En af de store ændringer på den nye serie er helt klart, at knapperne til firehjulstrækket er forsvundet, fordi den nye generation nu har automatisk tilkobling af firehjulstræk.

Det er resultatet af den nye vario-transmission, som også kendes fra de større 900- og 1000-serier. Derfor er gruppeskiftet mellem vej- og markkørsel også fjernet, hvilket er et stort plus.

Som ekstraudstyr kan kabinen monteres med en køleboks, som også kan varme, og det bliver interessant at teste dette i en større test for at se, om chaufføren kan få varm mad til aften.

Det er nu muligt at få installeret VrioGrip på Fendt’en, og jeg prøvede at betjene systemet under testen. Det gøres let i FendtOne-terminalen, hvor det er muligt at gemme et dæktryk til markarbejdet og et andet til vej.

Stille og stabil på vejen

På vej op i kabinen er der skønne indstigningsforhold via en god trappe og håndtag både til højre og venstre.

I kabinen føler jeg mig rigtig godt tilpas fra førersædet, hvor jeg også har et godt udsyn.

Da jeg kører traktoren på vejen, skal jeg ikke køre længe for at lægge mærke til det lave lydniveau, som den nye lavomdrejnings motor sikkert tager en stor del af æren for.

Med 40 kilometer i timen på landevej tager motoren under 1.100 omdrejninger. Køreoplevelsen bliver ikke dårligere af, at traktoren ligger rigtig stabilt.

Nyt kraftværk

Den nye motor, som er monteret i Fendt 700 Gen7, er hentet i egne rækker fra Agco og er en helt nyudviklet motor på 7,5 liter og seks cylindre.

Der er fem forskellige størrelser at vælge imellem fra 203 til 283 hestekræfter i Fendt 728, dog med den lille finte, at sidstnævnte som den eneste booster 303 heste ved transport- og PTO-opgaver.

Fendt bruger sit lavomdrejningskoncept i den nye motor. Derfor er tomgang 700 omdrejninger i minuttet og 1.700 på toppen. Motoren opnår allerede fuldt moment ved 1.300 omdrejninger: 1.450 Newtonmeter.

Med motorskiftet er kølerpakken også ændret, således at blæseren nu er placeret foran køleren i stedet for bagved. Kølervingen er hydraulisk trukket og kan faktisk kobles sammen med foragerautomatikken, og det giver mulighed for at vende luftstrømmen, når man vender på forageren med for eksempel skårlæggeren.

Faktaboks

Specs:

  • Motor: 7,5 liters Agco Power med lavomdrejningskoncept (700 o/min tomgang og maks o/min 1700).
  • Effekt: 283 maks. effekt (303 inkl. boost).
  • Brændstoftank: 450 l. diesel, 48 l. AdBlue.
  • Lift: 11 ton bag, 5,3 ton front.
  • Maks. dækmontering: 600/70R30 foran og 710/70R42 bag på (kun Fendt 728)

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.