Regnskab: CNH investerer hårdt i præcisions-teknologi
Har øvet investeringerne markant på præcisions-teknologi og motorteknologi, viser nyt kvartalsregnskab.

CNH, der bl.a. producerer New Holland og Case IH-traktorer og maskiner, har speedet produktudviklingen op på det seneste.

I årets første kvartalsregnskab, som CNH sendte ud tirsdag før børsåbning i USA, fremgår det nemlig, at udgifterne til produktudvikling af steget med en femtedel ift. de første tre måneder i 2018 indenfor landbrugsområdet.  

Ifølge CNH skyldes det især, at der bruges stadig flere penge på at udvikle udstyr til præcisionslandbruget ligesom omkostninger til at opfylde stadig strengere krav motorernes emissioner også tynger.

De stigende omkostninger til produktudviklingen barberer et stykke af driftsresultatet, som endte på ca. 1,1 mia. kr. mod 1,24 mia. kr. i samme periode året før.  

Målt i dollar faldt omsætningen en lille hårsbredde til 16,6 mia. kr. for kvartalet. Regner man efter og tager forbehold for valutaudviklingen har salget dog været et par procentpoint bedre, lyder det fra koncernen.

Agco: Vi tjener bedre på maskinerneMaskiner 2. maj · 15:07

Totalt set omsatte hele CNH Industrial, der udover landbrugsmaskinerne også tæller produktion af bl.a. motorer, lastbiler og entreprenørmaskiner, for 43 mia. kr. i kvartalet.

CNH: Afdæmpede forventninger

CNH’s kvartalsregnskab kommer i kølvandet af nye historier om en accelererende handelskrig mellem USA og Kina.

Handelspolitikken får også et ord med på vejen fra maskinkoncernen.

”Den generelle følelse hos slutbrugerne i landbrugsmarkedet er dæmpet, primært på grund af usikkerhederne omkring handels-spændingerne og følgerne af negative vejr-udviklinger i Nordeuropa og Australien”, lyder det fra CNH. I den store balje forventer CNH som hidtil at omsætte for 28 mia. kr. – svarende til 187 mia. kr. for hele 2019.   

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.