Robotti-konkurrent med link til Aalborg henter trecifret millionbeløb

Kapløbet om markedet for robotter til landbrugsmarkederne er i fuld sving. Franskmænd klar til ny offensiv efter de første 150 robotter er på markedet.

Den franske robotproducent Naïo Technologies får nu en vital indsprøjtning til videreudviklingen af sine tre markrobotter.  

Franske investorer har nemlig spyttet 14 mio. euro eller godt 104 mio. kr. i den franske startup-virksomhed, der siden 2011 har designet og bygget robotter.

Foreløbig har franskmændene fået 150 robotter ud på marker rundt omkring i verden, primært i Frankrig men også andre steder i Europa, Nordamerika og Japan, oplyser selskabet i en pressemeddelelse om kapitaludvidelse.

Det danske link

Selskabet er stiftet af to robotingeniører Gaëtan Séverac og Aymeric Barthes i 2010 efter, at de mødte en grønsagsavler på en messe og fik ideen til at udvikle en robot til at lette arbejdet i markerne.

Førstnævnte tog i øvrigt et udvekslingsår på universitetet i Aalborg, hvor han arbejdede en år med udvikling af industrielle robotter, inden han vendte hjem til Frankrig og Touluse igen.

I 2012 blev de klar med den første prototype. Året efter blev den første robot, robotten Oz, solgt og siden fulgte et par håndfulde året efter. I de første år var udviklingen finaniseret af meget små beløb, men i 2015 blev der første gang hentet tre mio. euro ind i virksomheden. I dag tilbyder producenten tre robotter, Oz, Ted og Dino. Den selvkørende ukrudtsrobot Dino, der bl.a. er beregnet til at arbejde hos grønsagsproducenter, fik iøvrigt en sølvmedalje i forbindelse med den seneste Agritechnica. 

Blandt de stærkeste konkurrenter er danske AgroIntelli med sin robot Robotti. Begge aktører regnes i robotkredse som to af de aktører, der er længst fremme i udviklingen af selvkørende robotter til landbruget og den grønne sektor.  

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.