Så stor var Deutz i 70’erne

Vores artikelserie om traktormærker er denne gang kommet til Deutz-Fahr, som er et traktormærke, der allerede nåede stor milepæl i 70'erne og havde en vis Daimler i medarbejderstaben.

Denne artikel er nr. syv i rækken af artikler i temaet om traktormærker i TraktorTechs samlede traktorleksikon, som blev udgivet sammen med TraktorTech's årbog i december 2020.

Rækken af de 22 udvalgte traktormærker går fra Acam til Zetor og er researchet af Holger Schmidt og skrevet i samarbejde med TraktorTechs Christian Juel Jørgensen.

 

GFD Gasmotoren Fabrik Deutz AG bliver grundlagt omkring den tyske by Köln.

Der ansættes bl.a. to medarbejdere, som i dag er kendte navne fra bilindustrien, Daimler og Maybach. Daimler bliver direktør.

I 1907, hvor patentet på diesel-motoren udløber, starter virksomheden egen produktion af dieselmotorer, bl.a. med en motor med 400 hk. I 1921 ændres navnet til Deutz AG, og man fremstiller første prototype af en traktor, 4,4 meter lang, 1,8 meter bred og 2,7 meter høj. Seks år senere er Deutz AG klar med den første serieproducerede dieseldrevne traktor, MTH 222 Deutz, på 14 hk med 1 cylinder og fire ventiler. Efter Anden Verdenskrig er Deutz-fabrikken sønderskudt, men allerede i 1951 er produktionen oppe på 40.000 motorer, 10.000 traktorer og 6.000 lastbiler.

I 1968 fremstilles Deutz 06- serien, som ender med at blive den mest succesrige i Deutz- historien. At Deutz er en stor motor- og traktorproducent vidner de næste tal om. Allerede i 1975 forlader Deutz-traktor nr. 500.000 fabrikken, mens man runder fire mio. producerede motorer hos Deutz AG i 1978.

Men trods den stolte, tyske fortid er det velkendt, at Deutz i dag er italienskejet. Midt i 1990’erne mister koncernen store summer på bl.a. det amerikanske marked og fejlslagne ordrer til Saudi Arabien. Følgelig sælges fremstillingen af Deutz-traktorer, mejetærskere og pressere til Same Gruppen.

 

Den specielle gearkasse

Imorgen mandag er vi klar med et nyt traktormærke. Denne gang bliver vi ved med at køre rundt i den tyske traktorhistorie. Denne gang skal vi forbi et mærke, som kom med en helt særlig gearkasse tilbage i 1980'erne, og som stadig vækker begejstring rundt omkring...

 

Mandag for en uge siden startede vores artikelserie bestående af små omtaler af udvalgte traktormærker med traktormærket Acam fra Holbæk:

Den hed Acam: En meget dansk traktor fra Holbæk

Tirsdag hørte vi mere om Bukh: Den største danske traktorproducent

Onsdag blev det tid til at høre om ophavet til Case:

Navnet er Case: Fra dampmaskiner til Steiger-muller

Torsdag var vi en tur forbi Claas og deres traktorhistorie:

Glem Renault: Med ’Projekt 207’ ville Claas også lave traktorer

Fredag hørte vi om et meget lille dansk traktorprojekt, som blev præsenteret på Bellahøj i 1950'erne, og tiltrak sig interesse fra fjerne destinationer.

Nok et dansk traktormærke: Danhorse var på mange måder foran for sin tid

Lørdag var det tid til en lille overflyvning i David Browns univers, der bl.a. bød på en lille reference til selveste James Bond.

Britisk producent var både traktorbygger og Bond-leverandør

 

 

 

 

Faktaboks

  • 1954: Efter ca. 10 års produktion af luftkølede diesel-motorer, ruller motor nr. 100.000 ud af fabrikken.
  • 1961: Start på samarbejde med Fahr.
  • 1975: Deutz traktor nr. 500.000 forlader fabrikken.
  • 1992: Deutz har fremstiller traktor nummer 1.000.000.
  • 2015: Deutz AG producerer motor nummer 9.000.000. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.