Se maskinparken der passer 1.300 hektar på Ølandsgården

I det nye TraktorTech kommer vi bag linjerne på en af Vestsjællands største planteavlsbedrifter, Ølandsgården ved Kirke Stillinge. Det gav nogle aha-oplevelser i maskinparken.

Nye maskiner skal tilbyde ny teknik, bedre komfort og øget kapacitet - og så må de øgså gerne gøre Ølands-gårdens medarbejdere glade og tilfredse.

Sådan lyder indledningen på det store maskinhusbesøg i det nye TraktorTech på den vestsjællandske bedrift. 

Ønsket om at opnå høje udbytter og optimal kvalitet i frøgræsset betyder, at rettidighed og kapacitet er nøglefaktorer på Ølandsgården.
"Vi har rigelig kapacitet og prioriterer nyt grej. Ellers kan jeg ikke få folk til at blive her", lyder det bl.a. fra Hans Chr. Jensen i reportagen. 

Han står selv for en stor del af sprøjtearbejdet, og som trækdyr foran Danfoil- og Amazone-sprøjterne er i år købt en JCB Fastrac, som tilbyder en suveræn førerkomfort under kørslen, lyder det bl.a. 

Ellers er John Deere de mest brugte trækdyr på bedriften. 

"Jeg er ikke John Deere-fanatiker eller noget i den retning, men John Deere laver gode traktorer med en god affjedring og et godt førerhus", siger han. 

I reportagen fortæller han også, at en nyere såmaskine fra finske Multiva får særdeles gode karakterer på stedet. 

"Multivaen er en genial såmaskine. Den kan så alt og så i alt, blandt andet vinterraps direkte i frøgræsstubben uden forudgående jordbearbejdning", siger han bl.a. 

Læs meget mere om hans betragtninger om maskinerne og arbejdet med raffineret frøavl i den nye udgave af TraktorTech. 

Kunne du tænke dig at læse hele den spændende reportage i TraktorTech, så er der hjælp at hente. Hvis du køber et abonnement, så kan du også få adgang til at læse hele magasinet online.

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.