Semler-succes i traktorligaen: John Deere blev mest indregistrerede traktormærke

For første gang i 12 år er CNH blevet fortrængt som den mest indregistrerede traktor i Danmark.

Med lidt hak i udsendelsen er stillingen for årets mest indregistrerede traktorer nu klar.

Semler får for første gang førstepladsen med John Deere, der ellers skal over et årti tilbage for at finde en lignende markedsposition.

John Deere stod nemlig for lidt over hver femte nyregistrerede traktor i Danmark i 2021, viser tallene fra DBI IT.

Tallene var varslet og godkendt til offentliggørelse i pressen onsdag, men mandag syntes Effektivt Landbrug, at man havde ventet længe nok med offentliggørelsen, og tirsdag har DBI så rundsendt statistikken en dag tidligere end varslet.  

I statistikken, som brancheinsidere har adgang til via abonnement på bilstatistik.dk, stod totalmarkedet for traktorer over 40 hk stort set stille med 1.546 enheder. John Deere løftede deres indregistreringer fra 255 enheder til 321 styk.

Bag den solide position ligger bl.a. solid indgang af 6R-modellerne, der som sædvanlig er blandt Johh Deeres populære modeller for et bredt publikum på både gårde og maskinstationer.

John Deere har ud fra tallene også haft en god afsætning af de nye og forholdsvis nye 8R-modeller, som i vidt omfang gør sig på store landbrug og ikke mindst hos maskinstationerne.

 

 

CNH-mærker lige efter

Selvom det hverken blev til Case IH eller New Holland guld denne gang, så deler de to mærker andenpladsen med 287 enheder hver og en markedsposition et par procentpoint under John Deeres. Samlet set sidder CNH altså solidt på det danske marked. Agco-mærkerne Valtra, MF og Valtra har tilsammen cirka 30 pct. af markedet og ender dermed tæt på samme niveau som året før. Her er det værd at lægge mærke til, at hvor Fendt året før var oppe på over 13 pct. af markedet, så var der åbenbart fyldt så godt op hos Fendt-kunderne, at markedet her faldt til ni procent. Omvendt voksede Valtra fra under otte procent året før til tæt på 11 pct.

Hos Claas voksede man cirka halvanden procentpoint til otte procent af markedet – og dermed er man et nøk tættere på ambitionen om ti procent af markedet.

De to sidste sæsoner på traktormarkedet har i den grad været præget af coronakrisen og ikke mindst det, som kaldes leveringskrisen på tværs af industrier. Traktormarkedet har i flere omgange været ramt i mindre og større grad, hvilket også kan have spillet ind i forhold til hvilke traktorer, der nåede med i statistikken eller ikke.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.