Slowfarming kan blive god niche for maskinstationer
Lad robotterne starte med at passe roerne er et af budskaberne fra DM&E Vidensdage.

Der er tilsyneladende god økonomi i det. Det er spændende. Og det er ganske sikkert fremtiden.

Markrobotter, som også var et varmt emne under DM&E Vidensdage.

Hvad kan Skamstrup Maskinstation få ud af robotter? Lød titlen nemlig på et indlæg under DM&E Vidensdage, styret af Gerth Petersen Holm fra DM&E, FarmDroid-grundlægger Kristian Warming - og med Torben Kamp, Skamstrup Maskinstation, Nordenskov ved Varde, i en ikke ubetydelig rolle som kommende køber af netop den soldrevne markrobot fra FarmDroid..

»Tanken er, at den skal køre i økologiske roer, og det kommer sig egentlig af, at jeg har en innovativ kunde, hvor det vil være helt oplagt«, siger Torben Kamp, der har et antagelig afsluttende møde med sin landmandskunde om et par uger, hvorefter Torben Kamp sikkert er klar til at bestille sin FarmDroid.

»Vi leger med tanken om en markrobot«Maskiner 11. januar · 00:00

Forinden havde Gert Petersen Holm gennemgået mulige alternativer blandt robotterne på det danske marked, inden Kristian Warming fra FarmDroid spillede økonomikortet:

En FarmDroid koster cirka 450.000 kr. Hvis man lader den passe 20 hektar med økologiske roer vil man i forhold til en konventionel pasning med lønomkostninger, brændstof og det hele - ifølge FarmDroid - spare 10.650 kr. pr hektar.

»Det betyder, at prisen på de 450.000 kr. er tjent ind på to år«, siger Kristian Warming, der dermed slog et slag for det, som han kalder slowfarming. Virksomheden solgte 12 FarmDroid sidste år, primært til brug i roer.

»Ja, vi er på vej mod noget, der er småt og kører langsomt«, siger Kristian Warming, der som så mange andre ser robotterne som oplagte til roer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.