Smart traktorsystem slår chauffører på kapaciteten

Claas Cemos systemet på traktorer kan i mange tilfælde optimere på forbrug og kapacitet i forhold til chaufføren, viser test fra Claas foretaget af tyske DLG.

Claas Cemos kendes fra mejetærskerne, men er i løbet af det seneste års tid også lanceret på traktorerne. Fælles for dem alle er, at Cemos har til opgave at optimere under kørslen for at få mest muligt ud af maskiner og redskaber. 

I en test foretaget af Claas med hjælp fra det tyske DLG institut har Claas undersøgt, hvor godt systemet virker under jordbearbejdning i forhold til de indstillinger, man som chauffør vil lave forud for arbejdet, og resultatet er ikke uventet til fordel for Cemos.

Mod 10 traktorførere fra landbrug og maskinstationer slår systemet 80 pct. af dem og reducerer brændstofforbruget med op til 16,8 pct. samtidig med at kapaciteten pr. hektar tiger med op til 16,3 pct., oplyser Claas.

Chaufførerne kørte med traktorerne i tre dage på let og kraftig leret sandjord, hvor de harvede både med øverlige og dybdegående harver. Traktorerne var to Claas Axion 870 Cmatic, og Claas stillede frontballast, hjulvægte og kompressorer til at regulere dæktrykket med til rådighed for de 10 chauffører, så de hver især kunne indstille maskinsættet til det, hver enkelt chauffør mente var den bedste indstilling. Alligevel slog systemet flere af de erfarne piloter.

Cemos-systemet kan kort fortalt komme med råd til chaufføren om at justere indstillingerne under kørslen med et specifikt redskab. Man kan efterfølgende aflæse, om ændringen optimerer kapacitet og/eller brændstofforbruget, og et dansk landbrug har i hele 2019 testet systemet forud for lanceringen sidste efterår. Læs om deres erfaringer med systemet her.

 

 

Relaterede artikler

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.