Solidt plus hos CNH's danske selskab

Importøren af New Holland og Case IH havde nedgang i salget til danske landmænd i 2018.

Det blev en bedre forretning for CNH’s mange aktiviteter indenfor landbrug og entreprenørmaskiner i Danmark og Sverige i 2018.

Det viser det netop offentliggjorte regnskab for CNH’s danske selskab, CNH Industrial Danmark A/S, der bl.a. varetager den store import af Case IH og New Holland-traktorer i Danmark og Sverige.

Overskuddet i 2018 blev øget fra 32 mio. kr. før skat året før til 37 mio. kr. i 2018.

På det danske marked faldt omsætningen af landbrugsmaskiner ellers med ca. 15 pct. fra 775 mio. kr. året før til ca. 675 mio. kr.

Til gengæld lykkedes det CNH at øge salget til svenske landmænd med mere end 50 mio. kr. til i alt 485 mio. kr. hinsidan.

”Generelt set skyldes den positive udvikling i Sverige, at vi efterhånden har fået bygget et stærkt forhandlernet op efter, at vi tidligere solgte direkte fra importleddet. I Danmark havde vi en fin performance i markedsandelene. Faldet i omsætning skyldes nedgang i markedet generelt, hvor tørken slog hårdt og gjorde ondt i andet halvår. Vi tog vores bid af kagen, og New Holland var endnu engang nr. 1 og Case IH lå på en fin tredjeplads, så vi er tilfredse”, siger direktør Peter Friis fra CNH Industrial.

Indtjeningsmæssigt skyldes fremgangen ifølge Peter Friis hovedsageligt, at mikset af de solgte maskiner er blevet en smule mere favorabelt for CNH.

Hvor tjener I mest?

”Det er på landbrugsmaskiner generelt. Det giver sig selv, at de mindste maskiner har man en mindre indtjening på”, siger han.

Samlet omsatte virksomheden for mere end 1,3 mia. kr. i året. Indregnet i omsætningen er også dele af salget af Kongskildes produkter.

Case IH særligt stærkt i Danmark

Her i første kvartal har vi set, at jeres mærker, Case IH og New Holland, har byttet rundt på deres markedspositioner i Danmark. Tror I, det vil fortsætte sådan?

”Der er en god og sund konkurrence mellem de to mærker. De slås for hver en handel på markedet, det vil de altid gøre. Vi har som Case IH haft en god start på 2019, og så vil vi kæmpe for at slutte på en førsteplads”, siger han.

Ligger man mange andre steder lige så godt andre steder i Europa som i DK for Case IH eller er det ret unikt lige nu?

”Case IH og deres søstermærke Steyr har en fornuftig udvikling generelt med en stærk position i mange markeder, men der er få steder, hvor vi er nummer 1 som i Danmark”, siger han.

Har I solgt samme de samme type produkter i 2018 som året før?

”Traktorerne bliver større og større hvert eneste år. Det skete også året før, og højst sandsynlig også i 2019. Det er en ustoppelig udvikling. Vi ser, at der bliver lagt en fire-fem hestekræfter til hvert år.”

Forventer fladt marked, men ustabil vejrudsigt

Som markedet ser ud lige nu så forventer Peter Friis og CNH et forholdsvist fladt marked i år sammenlignet med 2018.

”Det er afhængigt af, hvad landmændene kan se i krystalkuglen for høsten, når vi kommer en måned eller to længere frem. Det har været et udmærket niveau sidste år uden rekordniveauer, så vi er generelt positive, når vi kigger på ordreindgangen. Det ser ud til, at det igen bliver et fornuftigt år”, siger han.

Produktmæssigt oplyser han, at der naturligt nok i et år med Agritechnica kommer en række nyheder fra CNH’s mærker op til den store tyske udstilling. Som hos andre mærker er det stadig noget, som offentligheden går nysgerrigt og venter på. Dog har både New Holland og Case IH præsenteret nye stortraktorer i USA i form af en ny NH T8 og Case IH Magnum, som får europæisk premiere til efteråret. Ifølge Peter Friis er Agritechnica et udstillingsvindue, men der er også meget andet i pipelinen.

”Det stopper ikke der. Der er en masse nye produkter i vores pipeline – noget på Agritechnica, og noget kommer i 2020 og fremadrettet. Det er en spændende tid, hvor der kommer mange nye spændende ting”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.