Specialbygget gyllevogn skal tage 38 kubikmeter ad gangen

Gøma fremstiller til den kommende sæson en 38 kubikmeter gyllevogn, der skal tage et helt lastbiltræk gylle ad gangen.

Du finder den ikke i prisarket fra Gøma. Ikke desto mindre er den jyske gødningsspecialist og producent af gyllevogne i færd med at producere en 38 kubikmeter stor gyllevogn, der er solgt til Staby-Rønbjerg Maskinstation ved Skive.

Årsagen til den store vogn er, at den skal kunne tage et helt lastbiltræk gylle ad gangen, og da den samtidig skal køre med en 36 meter Harsø slangebom, sikrer volumen på vognen, at den skal køre færre gange i samme kørespor. Med en 36 meter bom når man nemlig ikke langt med mindre vogne.

»Når bommen vokser skal gyllevognen matche den. Ellers når man ganske enkelt ikke ret langt med så stor en bom«, fortæller Rune Lund, medindehaver af Staby-Rønbjerg Maskinstation.

Maskinstationen kører for et biogas anlæg, og det er den vej rundt, Rune Lund har fået forespørgsler på ideen om helt at springe over buffertanken.

»Hvis man kun skal have 200-400 kubikmeter gylle kørt ud, så kan vi springe opstilling og flytning af buffertanken over og læsse direkte fra vores lastbiler over i gyllevognen. Det effektiviserer kørslen en hel del«, uddyber Rune Lund.

41 kubikmeter i ét træk

Det samlede sæt med en John Deere 8370R som trækdyr kommer op på 41 kubikmeter ad gangen, eftersom traktoren bliver udstyret med en tre kubikmeter fronttank.

Den får også læssekran, så den kan køre ude hos kunder, hvor sættet ikke skal på landevejen mellem marken og gylletanken.

»Den får de største dæk på markedet monteret, og den vil også blive udstyret med dæktryksregulering for at skåne marken«, tilføjer Rune Lund, der tilføjer, at vognen også får træk på den midterste aksel.

Større gyllevogne på sigt

Gøma tilbyder i øjeblikket tre størrelser af gyllevogne: 18, 22 og 25 kubikmeter. På sigt vil virksomheden gerne producere større vogne, men Karsten Kammer, salgschef og medindehaver starter dog ikke en produktion af den 38 kubikmeter store gyllevogn.

»Det er en specialopgave, som vi naturligvis gerne fremstiller for de kunder, der måtte ønske det. Vi har også lavet en 15 kubikmeter vogn med to styrbare aksler til Danroots«.

»Men selvom vi har tanker om at gå mod større vogne i vores produktprogram, så bliver det næppe en GG38. Det er en meget stor vogn«, siger han.

Den specielle GG38 får dog mange af de samme komponenter som de mindre vogne, og den bliver toppet med stort set alt, hvad der kan monteres af ekstraudstyr.

»Efter foråret er den planen, at den skal køre med vores 16 meter Bomech slæbeskærsnedfælder. Den er udstyret med lift, så i princippet vil den også kunne køre med andre typer nedfældere«, tilføjer Rune Lund.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.