Stor Agco-forhandler efter nyt overskud - Nogle gange siger vi også nej til en handel

År efter år præsenterer maskinhandleren Karl Mertz solide regnskabstal i en branche præget af store udsving. 2017 endte med nyt overskud.

Efter et 2017 hvor et par af de største Agco-forhandlere kørte af banen, så har Karl Mertz med hovedsæde i Sakskøbing igen præsteret et stabilt resultat.

Den store Massey Ferguson, Fendt og Valtra-forhandler på Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster går frem med en mio. kr. på bundlinjen trods et år, hvor tab på salg af ejendomme har kostet 1,7 mio. kr. før skat. Resultatet før skat på 2,8 mio. kr. betegnes som bedre end forventet. Udover at landmændenes investeringsvilje har været stigende, så var omkostningskontrol også et af nøgleordene.

”Det handler om flere ting. Vi har en infrastruktur, der er i orden, selvom murstenene nødvendigvis ikke er så nye”, siger direktør Anders Mikkelsen og nævner også stabil værkstedsdrift og dygtige sælgere, som kender branchen, produkterne og kunderne godt samtidig med, at de får solgt nogle maskiner. Og så sælger de ikke for enhver pris.


Adm. direktør Anders Mikkelsen til venstre. Foto: Per Rasmussen/Ritzau

”Sommetider siger vi altså nej til en handel. Den skal være lønsom for os. At være en god købmand handler om at se hele værdikæden – og man skal ikke være så fascineret af at sælge en ny maskine, hvis du taber pengene på det brugte”, siger han og peger på det mantra, som gennemsyrer huset: Afsætning af brugte maskiner.

”Det gode brugte er det, som vi sælger lokalt, og dermed giver tilfredse kunder og et eftermarked for os”, siger han.

Pling: Der røg lige en Fendt der!

Jeg møder Anders Mikkelsen rundt om mødebordet ved hans kontor. Tæt på ham sidder en af ejerne, Jesper Mertz, der er 3. generation i virksomheden, og selv er sælger i forretningen. GPS-ekspert Karsten Jespersen er med. Der bliver budt på sandwich, kaffe og flasker med vand.

Vi når lige at snakke om, at en Fendt-traktor helst ikke skal køre over 8.000 timer og en Massey Ferguson ca. 6.000 timer, før det bliver vanskeligere at sælge den øst for Storebælt, fordi det er sådan, kunderne ønsker det her i området, og så kigger alle mand ned på mobilen. Pling.

”Der røg lige to Fendt’er med 10.000 timer”, siger Karsten grinende. SMS-kæden kører nemlig rundt mellem de ansatte, når der handles.


GPS-ekspert Karsten Jespersen har travlt med at installere gps-udstyr for tiden.

Markedet: ”Medium lunkent”

I 1919 startede Karl Mertz som maskinhandler på havnen i Sakskøbing. I dag holder den familieejede virksomhed til på Stenstrupsvej.

Trods den lange historie er det bestemt ikke et landbrugsmuseum, jeg besøger. På de revede sten står der en Fendt 939, og en lidt mindre Fendt 724 hviler med en rød Maschio plov med plovstyring efter sig. Salgsstatistikkerne viser, at Fendt på en egn med en pæn andel af større planteavlere, har et solidt fodfæste – især når skal handles store traktorer. Fendts nye stortraktor i 1000-serien er således også rullet afsted fra Sakskøbing.

Og GPS-eksperten Karsten Jespersen har her i foråret travlt med at installere anlæg på nysolgte traktorer, da der har været travlt med at sælge nye traktorer op til årsskiftet.

Alligevel betegner Anders Mikkelsen markedet som lunkent.

”Vi har solgt meget op til årsskiftet og lidt efter. Men der er nok en smule tilbageholdenhed. Vejrsituationen spiller ind og prisen på roer er ikke så høj, men mange ved også godt, at investeringsbehovet ikke forsvinder. Det er sådan medium lunkent”, siger han.


Hovedafdelingen ligger på Stenstrupvej i Sakskøbing. Foto: Per Rasmussen/Ritzau

Fra Sakskøbing er der 35 km til afdelingen i Nakskov. Og afdelingen i Horreby ligger 30 km væk.  I Rønnede, 74 km væk, ligger maskinhandlerens nordligste afdeling, der er forpost i et område, der dækker fra Skælskør til Køge og så hele vejen sydover.

Kunne det ikke bare klares med en stor og mere moderne central i Sakskøbing i en tid, hvor vi jo snakker om, at værkstederne skal være mobile?

”Vi tror på, at vores kunder sætter pris på, at vi er lige om hjørnet med reservedele og værksted. Ikke alle reparationer egner sig til at blive udført i en maskinhal eller udendørs”, svarer han.


Foto: Per Rasmussen/Ritzau

Han vurderer dog, at hovedparten – nok omkring 60 pct. – af reparationerne bliver udført ude hos kunden.

”Vi lytter til kundens ønsker og sammen vælger vi den mest optimale løsning. Og vi investerer løbende i nye moderne enheder og har 22 servicebiler i flåden”, siger han.

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.