Stor robotsatsning sender AgroIntelli i rødt
Dansk startup fastholder store ambitioner om at indtage verden med selvkørende robotter.

Massive investeringer i fremtiden kan nemt aflæses på bundlinjen hos startuppen AgroIntelli.

Udviklingsvirksomheden, der er godt på vej til at blive en produktionsvirksomhed med den selvkørende landbrugsrobot Robotti som hovedprodukt, fik i 2019 et underskud før skat på knap ni mio. kr.

Det er facit efter, at selskabet netop har indleveret årsregnskabet for 2019 til CVR.

2018 bød også på et mindre underskud på 3,5 mio. kr. før skat., mens virksomheden omvendt tilbage i 2017 præsterede et solidt overskud, da selskabet dengang også tjente penge på en række konsulentopgaver for andre store internationale maskinproducenter.

Siden er kursen lagt om i et stort fokus på at udbrede den danske robot Robotti i en række lande i Europa og Nordamerika med et mål om at nå endnu længere ud på det globale marked.

Underskuddet bekymrer dog ikke medejer og adm. direktør Ole Green.

Han kalder det negative resultat en konsekvens af store investeringer indenfor ejerkredsen i lanceringen af næste generation af robotten i starten af 2020 – nu med langt flere hestekræfter og diverse nyudviklinger og forbedringer af teknikken.

”Det vi kan sige, det er, at vi har haft en hel klar strategi i at investere i robotten. Vi er on track med vores udvikling”, siger Ole Green til LandbrugsAvisen og forventer en produktion af ca. 60 robotter til det nye år og fortsat massive aktiviteter med at vise maskinen frem i marken.

Han lægger dog ikke skjul på, at corona-nedlukningen i mange lande i Europa, hvor AgroIntelli skulle ud og præsentere og sælge robotten også har kostet i forhold til de oprindelige planer og budgetter i 2020.

Virksomhedens egenkapital er dog stadig positiv, og forøget en anelse til seks mio. kr. efter ekstra opbakning fra ejerkredsen, viser det aktuelle regnskab, der sluttede ved årets udgang.

”Vi er fortsat en sund udviklingsvirksomhed med god opbakning fra ejerkredsen", siger Ole Green, der i øjeblikket leder en virksomhed med ca. 45 ansatte.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.