Syv traktorer i test: Claas’en der slår feltet på ydeevne og komfort

Vi går her tæt på en Claas-traktor, som i 2021 vandt en større international traktortest med gode komponenter i kombination med testens bedste kabine. Eneste kritikpunkt var liftens løftekraft.

Denne artikel stammer fra TraktorTech nr. 2 2021, hvor vi gik tæt på de syv traktorer, som vi forinden havde testet i en stor multitest sammen med vores testkollegaer fra de medierne Koneviesti i Finland, Trekker Magazine i Holland og Bedre Gardsdrift i Norge under flere ugers test i Finland.
Traktorerne er: McCormick X6.420, New Holland T5.120 DC, John Deere 6120M, Valtra G 115 Active, Zetor Forterra HSX 120, Claas Arion 440 CIS og Massey Fergusson 5712S Dyna-6.
Mellem jul og nytår bringer vi enkeltartikler om de forskellige traktorer.

 

En foraksel med rigtig god affjedring, en brændstofbesparende motor og en kabine, der i princippet har alt, hvad du måtte ønske. Det er nogle af plusserne hos Claas Arion 440 CIS, som får største ros for sin komfortable og stabile kørsel på landevejen og i marken. Inklusive ekstraudstyret på vores testtraktor lander prisen på 936.300 kr.

Motor og forbrug

Claas’en har en FPT Stage IV motor og er en lille smule mindre brændstoføkonomisk i forhold til McCormick og New Holland, som benytter samme motor. Du kan programmere den ene af to hukommelser til motoromdrejningerne i joystickets knapper. Traktoren får en middel karakter, når det kommer til pto-effekt og moment, men den er i stand til levere 80 pct. af den oplyste effekt ud gennem hjulene, fordi den ikke har nogen boost. Fuld effekt er til rådighed hele tiden.

Transmission

Hexashift-transmissionen med sine seks powershift-gear gør det rigtig godt. Springet mellem gearene er gode, men under hård belastning opad bakke kunne vi godt ønske os bedre overlap mellem tredje og fjerde gear. Skiftene mellem powershift-gearene er gode – en smule til den hårde side under let belastning, men under hård belastning hører man kun skiftene, der er intet at mærke.

Du betjener transmissionen fra joysticket i armlænet, hvilket fungerer rigtig fint, og transmissionen har også skifteautomatikker til både mark- og transportkørsel. Et ekstra plus er traktorens brake-to-neutral funktion, hvor du kan bremse og holde traktoren stille i et lyskryds blot ved hjælp af bremserne. Selve transmissionen er i øvrigt den samme som hos MF og Valtra, men Arion har ikke helt så mange indstillingsmuligheder, som de to andre.

Hydraulik og lift

Liften styrer du via knapper på joysticket. Som chauffør skal du aktivere hovedkontakten til hydraulikken, hver gang du sætter dig i sædet. De mekaniske hydraulikudtag er fint placeret, og de er også markeret fint, men de har lidt ’kant’, når man betjener dem.

Bagpå traktoren er det let at koble hydraulik-slanger på, for der er godt plads omkring koblingerne på traktoren. Liftmæssigt har traktoren en fin detalje, hvor kuglerne til liftarmene kan placeres i en holder under den ene bagskærm. De eksterne knapper til liften er også lette at nå, og sidestabilisatorerne til liftarmene har automatisk låsefunktion, når du hæver liften.

Kabine og elektronik

Claas har den bedste kabine til store chauffører, og du kan også dreje sædet for at få bedre udsyn. Det kontrastfyldte farvedisplay i højre A-stolpe viser på en rigtig god måde informationer til chaufføren, men justeringsknappen er gemt lidt af vejen under rattet. Traktoren har masser af små opbevaringsmuligheder i kabinen, men større ting har det med at hobe sig lidt op på gulvet i kabinen, fordi værktøjskassen er ret lille. Den sidder dog godt beskytte på højre side af traktoren.

Arion 440 CIS har stort set alle knapper og kontakter placeret, så de sidder godt for føreren, og du har tilmed en række funktioner i joysticket, som også styrer frontlæsseren. Traktoren har tilmed en lille foragerautomatik light-udgave i sig. Farvedisplayet (ekstraudstyr) i højre A-stolpe giver lækker og god information til chaufføren. Displayet har god kontrast, og det skiller sig væsentlig ud fra det mere gammeldags display i sort/hvid i instrumentpanelet ved rattet. Sidstnævnte reflekterer også solen ret kraftigt, og solen er også en udfordring for de bagbelyste knapper, fordi man har svært ved at se, om de er aktiveret eller ej.

Eksteriør

Her er det værd at nævne bagskærmene. De er lavet af et kunstmateriale, som kan tåle langt flere knubs end de vanlige plastic-skærme. Skærmene er også boltet på, så de kan udskiftes ved behov. Arbejdslygterne på traktoren er fint integreret i kabinetaget.

Kørselskarakteristik

Arion 440 giver dig følelsen af at køre med en stor, komfortabel traktor. Efter 25 kilometers test på landevej med en tung læsset vogn på slæb ligger handsker, kuglepen og notesblok stadig på passagersædet; Både foraksel- og kabineaffjedring fungerer med andre ord perfekt. Transmissionen skifter godt, og traktoren performer bedst ved transportkørsel.

Selve speederen/kørepedalen går ganske let, men den er placeret lidt for langt til høre, er testkørerne enige om. Rattet har en form for modstand i sig, som skal forhindre den nervøse, levende følelse af traktoren ved kørsel, men vi oplevede, at man er nødt til at korrigere på rattet, da traktoren ellers har tendens til at køre i kurver.

Arbejde med frontlæsser

Claas klarer sig fint som frontlæssertraktor, men med to ulemper: Forsinkelse i joysticket og en irriterende aktivering af hydraulikken. Under arbejdet er der konstant en lille forsinkelse fra du starter med at bevæge joysticket til frontlæsseren begynder at bevæge sig. Det gør det langt sværere at arbejde præcist med den. På plussiden har Arion 440 et lækkert stort glasvindue i taget, som nærmest går i ét med frontruden, hvilket gør den til testens bedste på det område. Vi kan også godt lide, at chaufføren kan skifte gear og betjene vendegearet direkte fra joysticket, og frontakselaffjedringen klarer fint jobbet selv med stor belastning på frontlæsseren.

Service og vedligehold

Arion 440 CIS er godt designet til let service. Motorhjelmen er i ét stykke, der er god adgang til smørepunkter, og AdBlue fyldes på fra hoftehøjde. Du skal dog huske at dreje hjulene for at få plads nok til at tjekke motorolien, og så skal du igennem 20 smørenipler på forakslen for hver 50 timer. Det er prisen for den gode komfort.

 

 

 

Fakta om Claas Arion 440 CIS

  • Motor: Fiat Powertrain Technologies (FPT) 4 cyl. 4,5 liter Stage IV.
  • Ydelse: 115 hk. nom. 120 hk. max. 452 Nm v.  1.200 o/minut.
  • Transmission: GIMA Seks-trins semipowershift m. fire grupper (el-skifte).
  • Hydraulik/lift: 110 liter/minut - max. fire udtag. 50,6 kN løftekraft i liften.
  • Tankindhold: 190 liter diesel. 22 liter AdBlue.
  • Vejl. listepris inkl. ekstraudstyr i test: 936.300 kr.
  • Pris pr. point: 1.220,73 kr.
     

 

Den samlede konklusion ultra kort på tværs af modellerne:

Når det gælder motorteknologi og forbrug ligger McCormick og New Holland sig forrest, mens Claas og Valtra udmærker sig på brugervenligheden.

Claas vinder snævert, men tendensen fra tidligere tests fortsætter: Traktorer adskiller sig mindre og mindre fra hinanden, men på trods af dette er forskellene i de enkelte test-kategorier store. Det gælder også prisforskellene, der målt på listepriser nærmer sig 300.000 kr.

Faktaboks

Sådan testede vi

I vores store traktortest har vi fået finske Eurofins Expert Services til at foretage en række målinger af bl.a. brændstofforbrug, effekt, trækkraft og løfteevne i liften. På den måde har vi præcise tal for, hvad vores traktorer rent faktisk er i stand til.

I målingerne har traktorerne været spændt foran et dynamometer, der bremser pto-udtaget og dermed måler effekten. Under testen er traktorerne udstyret med et værktøj til måling af brændstofforbrug, og da traktoren står stille under afprøvningen, er der ikke nogen boost-effekt involveret.

Vi målte brændstofforbruget under flere andre tests via traktorens can-bus, men vi har kun offentliggjort målinger udført med eksternt udstyr.

Vi har målt trækkraften ved at spænde traktoren foran en lastbil, som har bremset traktoren ned ved hastigheder mellem 4,0 og 12 km/time.

Også lydnivauet i kabinen er målet med en certificeret decibel-enhed i tre situationer: Ved maks. motoromdrejninger ved cirka syv km/time hhv. med og uden firehjulstræk. Sidste måling er lavet ved fuld transporthastighed.

Alle disse data fra målingerne er konverteret til point i vores 1.000 point score-system.

Vi har desuden testet traktorerne intensivt under praktisk brug ved at køre transportkørsel med tunglastet trailer, udført arbejde med frontlæsser i en grusgrav og kørt i marken med forskellige redskaber.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.