"Tænk at man lavede så stor en traktor i 1959"

TraktorTechs gyldne klip: I slutningen af 1950’erne ville John Deere prøve sig af med den første grønne knækstyrede firehjulstrækker. Det gik ikke så godt…

Denne artikel blev bragt i TraktorTech nr. 6 2009 efter, at TraktorTech havde besøgte en dedikeret traktorejer i USA. Mens du venter på årets første TraktorTech, som udkommer 29. januar, så genudsender vi artiklen med den helt særlig John Deere-model, 8010/8020, som blev sendt på markedet i kun 100 eksemplarer.


Den larmer. Den lækker olie.

Her er den så. John Deere traktoren som nåede at få to navne. Var en tur på sygehuset. Og til slut blev fyret, fordi den ikke var populær nok. Og alligevel selve årsagen til, at Darrel Fischers forkærlighed for John Deere lever.

I 1959 ville John Deere lave den førende knækstyrede firehjulstrækker med hele 200 hk.  

”Om man kan li det eller ej. Det er en Detroit Diesel motor. Den larmer. Den lækker olie. Den er utrolig. The pistol går hele vejen op til de 12 valves(ventiler).”

Hvad er så utroligt ved det?

”Hop op og prøv den. Så simpelt er det,” siger han og forklarer, at Gud må have sendt den.

Det er meget muligt.

Men traktoren viser også, hvordan John Deere på mange måneder har balanceret på et knivsæg mellem at være først – og bedst igennem årene.

Og midt imellem de mange succes’er engang imellem har tabt og ikke levet op til stifteren John Deeres motto:

”Jeg vil aldrig sætte mit navn på et produkt, som ikke indeholder det bedste fra mig selv.”

Steiger var først ude

I 1950’erne begynder der at komme efterspørgsel efter større traktorer, som kan overkomme mere. Det er ikke sært, at Steiger-familien starter med at bygge deres store knækstyrede traktorer i Fargo, North Dakota.

Her på de store vidder bliver de ”små” husdyrtraktorer hurtigt slidt ned, når der skal trække store 12 furede plove.

Brødrene Douglass og Maurice Steiger samler deres første stortraktor ud fra dele fra en Euclid jordskrabermaskine.

Den knækstyrede traktor yder hele 238 hk uden at spinde ved debuten i 1958.  

John Deeere har på det tidspunkt ikke en ordentlig kleppert, som kan konkurrere med Steiger-brødrenes nye stortraktorer.    

Men udviklingsafdelingen er i gang med at geare John Deere til større hestekræfter. Dels går chefingeniør Harold Brock og co. og tygger på de traktorer, som bliver introduktionen af de legendariske 3010 og 4010 traktorer med henholdsvis 4 og 6 cyl.

Dels tygger de på John Deeres første bud på en firehjulstrukket stortraktor over 200 hk.

Først fik Darrel nej

Darrel Fischer jagtede i 1980’erne gentagne gange sin John Deere 8010/8020. Han spurgte flere gange ejeren om, han kunne købe den.

”Ikke til salgs,” lød svaret, som Fischer måtte acceptere.

Igen og igen kontaktede han ejeren. Bare for at være sikker.

”Ikke til salgs,” lød det igen.


TraktorTech mødte John Deere entusiasten Darrel Fischer(th.) for ti år siden i Illinois. Som dengang holdte han stadig i 2018 indlæg om sin særlige traktor ved særlige begivenheder.

Men en dag skiftede tonen.

Ejeren kom i økonomiske problemer. Ringede og tilbød Fischer traktoren, som siden 1986 har stået på ejendommen med de karakteristiske amerikanske siloer, som skinner selv på en regnvejrsdag.  

Uventet John Deere-nyhed i 1959

Sensationen bliver leveret i Marshalltown i efteråret 1959. Her i en mindre provinsby i Iowa chokerer John Deere de forsamlede landmænd og forhandlere med en uventet nyhed, som har gået langs panelerne på fabrikken i Waterloo.

På det tidspunkt er der i gennemsnit en traktor per 35 ha i USA. Og selv i Amerika har en traktor ikke i snit ikke meget mere end 40-45 hk.   


John Deere 8010 bliver første gang vist frem i 1959.

Vi er i en tid, hvor storfarmerne forsøger sig med tandem-traktorer og firehjulstræk. Analytikere forudser, at fremtidens stortraktorer kommer til at bestå af to motorer, hvor den ene bliver brugt til tunge opgaver og den anden til lettere arbejde.

Men John Deeres nye 8010 har ingen fremtidsforskere forudsagt.

Det bliver den første knækstyrede traktor, som bliver produceret af en af de store traktorproducenter, som tilbyder traktorer i et bredere produktsortiment.

Motoren kan John Deere ikke levere selv. Derfor henter de en 200 hk Detroit Diesel motor fra General Motors.

Motoren har seks cylinder og annonceres af John Deere som en motor med lavt brændstofforbrug.


General Motors stod bag Detroit Diesel-motoren.

Senere bliver traktoren også vist frem ved et kæmpe arrangement i Dallas i 1960. Her introducerer John Deere også ”the new generation power”-traktorerne 5010, 4010, 3010, 2010 og 1010. 

Under showet løfter traktoren en ny John Deere 1010 i trepunktsliften, som var det en lille legetøjstraktor.

Liften er bygget til at løfte en otte-furet John Deere plov på 2,5 ton på under tre sekunder og skal være nem at betjene for traktorføreren.

Trepunktsliften er ekstraudstyr, men bliver monteret på nøjagtig 49 af de 100 traktorer.


Cirka halvdelen leverers med trepunktslift.

Behageligt arbejdslys

Da den er designet til at køre mange timer, så gør John Deere også en del ud af lysanlægget. Den bliver udstyret med 12 volts lygter, to i frontgrillen og to lygter på forskærmen. Fire baglygter skal give behageligt arbejdslys, og der er også mulighed for at koble lys til redskaberne.

Traktoren er udstyret med en 400 liters brændstofstank, som gør den akkurat stor nok til en 12 timers arbejdsdag i felten.

Men desværre oplever John Deere kort tid efter markedsintroduktionen i april 1960 så store problemer, at producenten tilbagekalder hele serien.

Ideen om lange arbejdsdage med John Deeres nye stortraktor er truet.

Entusiaster står sammen

Darrel Fischer dyrker sammen med sønnen majs og sojabønner på farmen syd to timers kørsel syd for Chicago i Watseka.

Den sjældne John Deere 8020 bliver aldrig brugt på markerne i Illinois. I stedet står den trygt og godt i en opryddet lade med god plads og værkstedsfaciliteter og betongulv.

Det er belejligt, når laden samtidig er showroom for de mange traktorentusiaster, som kommer forbi gården.

Darrel Fischer står i spidsen for grupperingen ’John Deere 8020 JD/Wagner WA14-17 Owners Gruop’, som samler informationer ind om traktoren og John Deere Wagner traktorerne, som der også står en model af på gården.  

Foreløbig ved disse traktorentusiaster, at der kun er en 8010’er, som undgik at komme tilbage på ”sygehusbesøg” på John Deeres fabrikker og blive bygget om til en 8020’er.

”Vi har hørt rygter om en til i Montana. Jeg er sikker på, at det er et sandt rygte, men det er aldrig blevet bekræftet,” siger han.


John Deeres 8020 fik et mere komfortabelt sæde efter, at modellerne var blevet hjemkaldt.

 

Katastrofe i året Kennedy myrdes

1963 er et bemærkelsesværdigt år i amerikansk historie. Og John Deeres historie. John F. Kennedy bliver myrdet i Dallas, Texas

Og John Deere må give fortabt.

Det store problem er transmissionen, som er en plage for ejerne af 8010’eren. Derfor kalder John Deere alle traktorerne hjem. Lastbiler bliver sendt ud til farmene i Midtvesten. Traktorerne fragtes hjem til Waterloo.

Kun en traktor når ikke frem. Den er allerede i så dårlig stand, at det ikke bliver aktuelt at give den en overhaling. 

Inden modellerne bliver omdøbt, så hiver John Deere-mekanikerne motoren ud og sender dem til General Motors fabrik i Des Moines, Iowa.

Motorerne bliver grundigt tjekket igennem, og skrues op til 238 hk i stedet for de oprindelige 200 hk.

Darrel Fischers model John Deere 8020 er kun til udstilling og får aldrig lov til at arbejde i marken.

Tror motoren er den samme

Darrel Fischer snakker som et vandfald og forbløffende sikkert om detaljerne, når han står foran TraktorTechs videokamera og den brummende General Motors motor, som i hans ordbrug blot kaldes for Detroit Diesel motor.

”Jeg ved ikke, om de byggede motoren om. Jeg tror det ikke. John Deere puttede en ny transmission i traktoren. De skar brændstofstanken af, så den blev boltet fast i stedet for at være svejset fast,” fortæller han, inden han giver en update over, hvordan John Deere tillod sig at give den nyt navn.

”De gav den et ”new generation-sæde”, og de skar riller i trapperne,” fortæller han.

Trapperne var nemlig yderst glatte på den oprindelige traktor, hvis regnen kiggede forbi prærien. Det nye sæde var rundere og væsentligt mere behageligt end den første version.

Den nye transmission betød, at traktoren fik et hi/lo-gear sat i gulvet. Samtidig blev koblingerne lavet om og traktoren fik ikke mindst navnet 8020 i et forsøg på at slippe af med dårlige omtale af 8010’eren.


Dette hul ved trappen var i flere år en gåde for John Deere 8010-entusiasterne. Men hullet skulle bruges til at montere skraberblade.

Faktisk havde John Deere flere 8010’er stående, som aldrig forlod fabrikken før, de fik nyt navn. Dels på grund af rygtet og dels på grund af prissedlen.

Da den kom på markedet i 1960 byggede John Deere samtlige 100 traktorer på en gang. Og hver traktor fik en prisseddel på 30.000 dollar og adskillige ekstra tusind dollar, hvis farmeren også ville købe de maskiner, som var markedets eneste til kæmpen.

John Deere tilbød bl.a. en 31 fods bred harve og en kæmpe tallerkenharve på 20 fod.   

Relanceres som 8020

Det nye navn bliver 8020, så John Deere kan få navnet til at passe med den nye 20-serie, som bliver sendt på markedet i 1963.

Men re-lanceringen bliver en stakket frist. Traktoren når aldrig forbi University of Nebraska for at få Nebraskas teststempel, som kan overbevise offentligheden. Måske er traktoren simpelthen for stor til, at testcenteret på det tidspunkt kan klare det uden at lave instrumenterne om.


Da John Deere sendte modellen ud igen efter at have hjemkaldt traktorerne, så fik de en lille ændring på navnesiden.

I hvert fald går John Deere aldrig i gang med at bygge flere end de 100 enheder, som allerede blev sat i produktion i 1959.

Måske har de også tænkt på arbejdskomforten – eller mangel på samme, når man måler på støjniveauet.

TraktorTech tager en omgang hjemme på Darrel Fischers gårdsplads. Den larmer som bare pokker – og hvordan skal man holde til det 12 timer i træk…?

I 1964 bliver den sidste solgt, og John Deere opgiver frem til 1968 at tage del i det store 4WD-marked.

"Helt fantastisk"

Foreløbig har Darrel Fischer og hans gruppe lokaliseret næsten 90 ud af de 100 producerede traktorer i serien.  

Selvom traktoren hurtigt røg ud af markedet, så har en meget stor del af dem overlevet tidens tand i mere end et halvt århundrede.

Darrel Fischer er ikke i tvivl om, hvad der driver ham og de andre samlere.

”Den er fantastisk. Tænk sig, at man lavede så stor en traktor allerede i 1959. Helt fantastisk,” siger han.

Gruppen har styr på, hvor 84 af traktorer står. Det siges, at 81 af dem den dag i dag stadig kan køre ud i marken og lave et ærligt stykke arbejde.  

Ti er enten sporløst forsvundet – eller eksporteret ud af staterne.  

Kun en samler vil ikke være offentlig. Han har til gengæld fem eller seks traktorer fra serien.


Darrel Fischer er mangeårig majs- og sojabønnfarmer ved Watseka, hvor sønnen Darrin har taget over.

Hvordan har du med det?

Darrel Fischer drejer hovedet. Han takker Gud for, at fik én af dem hjem til Watseka. Han ser tilbage på mig. Han snakker af princip ikke stygt om nogen.

”Men det er selvfølgelig ærgerligt.”

Faktaboks

John Deere 8010/8020

Motor: GM 671E, 6 cylinder diesel

Styring: Power steering

Transmission: 9 fremadgående og to bak-gear

Bremser: Luftbremser på alle fire hjul

Liftkapacitet: Mindst 2.500 kg

Hydraulikydelse: Mellem 140-230 liter/minut

Antal udtag: Valgfrit to eller tre

Dimensioner:

Længde: 597 cm

Bredde: 243 cm

Højde: 250 cm

Vægt: Ca. 10 ton

Brændstofstank: Ca. 400 liter

Overraskende standardudstyr: Cigarettænder

Nypris: 27.913 dollar uden hydraulikpumpe og trepunktslift.

Kilde: John Deere officiel produktbrochure

Motoren: En Detroit Diesel

Detroit Diesel lugter af trucker. Og mange hestekræfter. Motorproducenten var oprindelig en division i General Motors, men blev i 1988 udskilt som et selvstændigt firma og delvist solgt fra. I 2000 køber DaimlerChrysler Detroit Diesel.

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.