Topchef om prestige-tærsker: Der var problemer med pålideligheden

Agcos topchef mener, at den store mejetærskersatsning nu er på rette vej efter nogle ”børnesygdomme” de første par år.

Agcos satsning på at blive en stor spiller i den øvre ende af mejetærskermarkedet fortsætter – og nu mener Agco også, at man er klar til at spytte langt flere mejetærskere ud fra fabrikkerne.

- Med Ideal-mejetærskeren gik vi langsomt ind på markedet for at sikre, at vi havde både stor produktivitet og pålidelighed. Det forgangne ​​år var året, hvor vi virkelig kom i mål. Vi har altid haft en fremragende maskine, men vi havde nogle tidlige problemer med pålideligheden i de første par år. 2022 var et år, hvor vi selv syntes, at vi havde en pålidelig maskine på alle de store markeder. Og nu er vi klar til at lade produktet vokse mere aggressivt, siger Agcos topchef Eric Hansotia i forbindelse med spørgsmål om status for Ideal i et møde med børsanalytikere, som fast følger den børsnoterede maskinproducent.

Kæmpe Fendt-ekspansion

En stor del af Ideal-mejetærskerne sælges under Fendts brand. Det er et af Agcos store satsningsområder, at Fendt skal sælge flere traktorer, redskaber og maskiner over hele verden. I øjeblikket stiger Fendt-navnet med stor fart i Nord- og Sydamerika, hvor det ikke har haft samme udbredelse som i Europa. Faktisk kunne udrulningen ifølge Agco sagtens have haft større fart i 2022, hvis ellers fabrikkerne kunne følge med at producere nok maskiner. Det sker selvom Agco sidste år øgede produktionstimerne på sine fabrikker med seks procent.

- Vi får trin for trin flere og flere forhandlere(i Nordamerika red.), der opfylder de strenge krav til at være Fendt-forhandler. I virkeligheden underforsynede vi den efterspørgsel i 2022. Vi kunne have solgt meget mere, og vi har faktisk fået et par forhandlere, der er frustrerede. De ønsker at vokse med denne nye produktlinje, og vi var ikke i stand til at fodre dem nok. Så vi arbejder meget hårdt i 2023 for at sikre, at vi kan matche udbud og efterspørgsel bedre, lyder en kommentar fra Agco-chefen.

Omsætter for 90 milliarder

Agco, der udover Fendt også står bag traktormærker som Massey Ferguson, Valtra og Challenger, fremlagde tirsdag nyt kvartals- og årsregnskab. I 2022 lykkedes det at hæve omsætningen, selvom året til tider var vanskeligt i forhold til at få de rigtige dele og komponenter frem til produktionen.

Med en omsætning på 12,6 mia. dollar – ikke langt fra 90 mia. kr., så blev der omsat for halvanden mia. dollar ekstra i koncernen, fremgår det af de nye tal fra koncernen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.