Traktorer er mest noget, som vi får eget navn på

Købekontrakter er den mest gængse finansiering, når der handles traktor i Danmark.

Det er næsten som at sætte fordelingen med en passer.

De sidste tre år har andelen af leasing på nyregistrerede landbrugstraktorer ligget stabilt på en femtedel af markedet.

Det viser en opgørelse, som LandbrugsAvisen har foretaget af indregistreringerne DBI IT’s database bilstatistik.dk, hvor folk i markedet tæt følger indregistreringen af traktorer.

Blandt mærkerne er der ikke de store udsving.

New Holland og Case IH - og dermed en betragtelig del af markedet - ligger med en andel omkring 15 pct.

Sælger Mikael Lindholdt fra Lyngfeldt i Hadsten kan sagtens nikke genkendende til fordelingen i sin hverdag.

»Ja, det kan jeg. Det kan også være noget egnsbestemt. Sidste år var der der ekstra fradrag på 116 pct., og det betød også noget for dem, som gerne ville have dem. Når vi handler til den gule side (entreprenørerne, red.), hvor der er meget at lave hver dag, vil man hellere have et større cash flow og ikke binde likviderne i materialet. I landbruget - og blandt jyder - er det sådan, at maskinerne det er vores egne«, siger han med et glimt i øjet.

For John Deere ligger andelen meget tæt resten af markedet med en leasingandel på 22 pct. For Agco-mærker ligger man lidt højere med en andel mellem 24 og 28 pct.

Hos Claas ligger man også på 28 pct. En af sælgerne, som har det mærke i paletten, er Søren K. Bollesen fra Ringe Maskinforretning.

Blandt hans kunder oplever han det ikke som et stort dilemma, om man vælger den ene eller anden finansiering.

»Når folk køber på købekontrakt, får de fuld afskrivning, men det er jo også mere kapitaltungt til at starte med. Vi har jo også kunder, som stadig betaler maskinen kontant«, siger han og kalder fordelingen fifty-fifty blandt sine kunder.

I sin seneste opgørelse fra 2020 inden for landbrugsmaskiner opgjorde brancheforeningen Finans & Leasing omsætningen til ca. 2,8 mia. kr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.