Traktorgigant: Europæisk maskinsalg gået ned efter høst

Årets første ni måneder har budt på fremgang i maskinsalget i Europa, oplyser Agco. Men katastrofe-høsten præger udviklingen.

Starten af 2018 har været positiv for traktorgiganten Agco, når den ser ud over sine europæiske markeder.

Det står klart efter en ny status fra Agco, som er kendt for sin produktion af bl.a. traktormærkerne Fendt, MF og Valtra, i forbindelse med det nye kvartalsregnskab.

”Industri-salget i Vesteuropa er gået beskedent op i de første ni måneder af 2018 med den forbedrede økonomi hos mælkeproducenterne som den primære katalysator. Imidlertid er salget gået nedad i tredje kvartal som følge af den varme og tørre sommer med en svag hvedehøst, som har ramt efterspørgslen”, lyder det fra selskabet.

Agco forventer nu, at maskinmarkedet samlet for 2018 ender nogenlunde på 2017-niveau.

Fået prisstigninger igennem

Trods status quo i Europa så kan den børsnoterede virksomhed meddele flere positive nyheder til børsmarkedet.

Bl.a. er der kommet mere medvind på markedet for større traktorer i USA, hvor der begynder at komme hul på et større efterslæb i nyinvesteringerne af traktorer, oplyses det.

Toplinjen for tredje kvartal ender på en omsætning på 2,2 mia. dollar svarende til knap 14,5 mia. dkr., hvilket er en fremgang på 11,5 pct. for Agco.

Agco forventer samlet set at omsætte for ca. 60 mia. kr. i 2018 på tværs af markederne.   

Agco-koncernens topchef, tyske Martin Richenhagen glæder sig over, at Agco i øjeblikket også har forbedret indtjeningen. I årets første ni måneder endte indtjeningen på godt 187 mio. dollar svarende til mere end 1,2 mia. kr.  

”Vi har leveret salgs- og indtjeningsfremgang på tværs af alle regioner med stærkest vækst i Nord- og Sydamerika. Prisstigninger og fokuseret omkostningskontrol har hjulpet mod de fleste handels-relaterede stigninger i priserne på råvarer”, udtaler han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.