TraktorTech Tester: Den er en brilliant frontlæssertraktor - men lydniveauet bliver højt

TraktorTech har testet tre fænomenale frontlæssertraktorer, John Deere 6R 150 AutoPowr, Fendt 516 Vario og Valtra N155 Direct i én samlet stortest. Så ens, men alligevel så forskellige. Her får du den store gennemgang af Valtra-traktoren.

I 2021 lancerede Valtra 5. generation af N-serien. Du kan se det ved at traktoren har de specielle LED-kørelys i motorhjelmen og på det nye display i højre A-stolpe. I skiftet til den seneste generation har Valtra også opgraderet på transmissionen, så skiftet mellem C- og D-gruppen sker hurtigere. Men der er fortsat ophold i trækkraften under skiftet.

Kabinen: Meget mere enkel

Valtra har noget nær de bedste adgangsforhold til kabinen i branchen. Der er masser af plads, gode håndtag og store, forskudte trin. Indenfor er der god komfort, og der er lynhurtig justering af ratstammen ved hjælp af pedalen i gulvet. Sædet er også godt.

Det er ret iøjnefaldende, hvor meget mere enkel kabinen i Valtra er i forhold til de to andre kandidater i testen. Armlænskonsollet har færre knapper, og det samme gælder selve kørehåndtaget.

Smart Touch-terminalen er ligeledes enkel i sin opbygning, og den er meget intuitiv at finde rundt i. På trods af det har den faktisk næsten lige som mange muligheder og funktioner som de mest avancerede terminaler på markedet.

"Less is more" går lidt igen på betjeningen i Valtra’en. Den er for det meste god, men vi kunne godt ønske os en eller to flere programmér-bare taster, fordi du skal bruge de to M1- og M2-knapper til foragerautomatik, cruisecontrol og andre ting.

Som den eneste i testen har Valtra stadig den ekstra varmeblæser i bunden af kabinen ud over den normale klimakontrol.

Frontlæsser: Præcist joystick

Den fabriksmonterede Valtra frontlæsser (fra Ålö) har et rent design og er dejlig og hurtig at arbejde med. Joysticket i kabinen er det mest præcise i testen, og bom og skovl gør præcis, hvad du vil have den til.

Valtra har en hydraulisk assistent, som kan øge motoromdrejningerne, når du benytter hydraulikken. På den måde kan frontlæsseren arbejde hurtigere, hvis du slår funktionen til. En smart detalje, som også John Deere har i en mere avanceret udgave.

Både hvis du begrænser olieflowet og kører med fuldt olieflow til frontlæsseren, så er den millimeter præcis - og ganske enkelt den bedste i testen.

På Valtra’en kan du også gemme to positioner på frontlæsseren. Først programmerer du, hvilken knap du vil bruge til at aktivere de forskellige positioner, og dernæst går du ind i menuen på terminalen for at aktivere Valtras Precision and Load-systemet. Når du aktiverer funktionen med din forudvalgte knap, så bliver systemet aktivt, til du slår det fra, men du skal holde knappen nede, samtidig med at du bevæger joysticket for at gøre brug af positions-kontrollen.

Ud over dette kan du også sætte begrænsninger ind, hvor højt og lave læsseren må arbejde - det samme gælder skovlvinkler.

Vi lagde mærke til, at når systemet er aktivt, så bremser det hastigheden på frontlæsseren ned, umiddelbart inden den rammer den programmerede position.

Du betjener redskabslåsen fra terminalen. Låsen er åben i nogle sekunder eller til du når fem kilometer i timen - så låser den autoamtisk igen.

Selve vejefunktionen i traktoren fungerer fornuftigt, men kalibreringen er ret indviklet i forhold til resten af test-traktorerne. Du skal have minimum 300 kg i redskabet under kalibreringen, og terminalen fortæller dig produceren undervejs, men holder du ikke tungen lige i munden så er der ret stor risiko for, du kan lave fejl undervejs, så vejefunktionen forbliver upræcis.

Hvis kalibreringen er lavet korrekt, vejer frontlæsseren meget præcis. Du kan vælge at sætte en ønsket totalvægt ind - for eksempel 10.000 kg, og så summerer systemet vægten løbende og markerer med en grøn farve, når de 10.000 kg er nået. Systemet viser også, hvor mange kg du mangler i at nå målet. I vejemenuen kan du lave forskellige opgaver, som du så kan navngive forskelligt og på den måde have styr på for eksempel en foderplan.

Valtra er den eneste af de tre mærker i vores test, hvor du kan flytte vejedata fra terminalen til en pc via et usb-stick.

På vejen: Meget stabil

Valtra klarer arbejdet perfekt, når det gælder stabilitet under transport. Traktoren er den mest retningsstabile i vores test, og det er også den mest komfortable af de tre, hvis man ser bort fra lydniveauet. Sædet er behageligt, og det er en fornøjelse at mærke, hvordan kabineaffjedringen absorberer ujævnheder i længderetningen, men ujævnheder, der belaster affjedringen på skrå af kabinen, klarer den knapt så godt. Generelt set er Valtra N155 dog den, som er bedst at sidde på landevejen - også for en eventuelt ekstra passager.

Lydniveauet er det største minus for traktoren - især under høje motoromdrejninger - og det er der, motoren ender, så snart der er brug for effekt op ad bakker, eller når du træder på bremserne.

Traktoren har som tidligere nævnt en Eco-funktion, hvor motoren automatisk sænker omdrejningerne til et lavere niveau og samtidig ændrer motorkarakteristikken. Vi brugte ikke den funktion på selve transport-testruten, men uden for ruten benyttede vi funktionen. Det var meget rarere at køre med funktionen slået til, fordi omdrejningerne så lagde mellem 1.280 og 1.600 omdrejninger pr. minut - i stedet for de 1.700 til 2.000 omdrejninger.

Med tungt læs er der dog behov for at justere lidt på traktorens droop-setting, så motoren ikke taber for mange omdrejninger.

Samtidig har traktoren også udfordringen på landevej med sine skift af områdegear, hvor traktoren taber trækkraft, så længe skiftet forregår. Med tungt læs opad bakke kan traktoren næsten stå helt stille, inden skiftet er ovre.

I marken: Høj lyd

Her mærker vi også det høje lydniveau. Det er en fordel at holde motoren under 1.700 omdrejninger. Transmsissionsmæssigt kan man i langt de fleste situationer holde sig i B-gruppen hele dagen, men skal du variere meget på hastigheden i marken kommer den samme udfordring som på landevejen, hvor traktoren mister trækkraft, når du skifter gruppegear.

Det er hovedsageligt de to ting, der giver traktoren sin tredjeplads i mark-kategorien, for alt andet er tæt på perfektion: Et dejligt kørehåndtag (hvor vi dog ønsker et par ekstra programmérbare knapper), fint udsyn og et lækkert sæde med gode indstillingsmuligheder og med stor drejevinkel. Terminalen er den bedste målt på brugervenlighed, og den rummer små fine detaljer.

På Valtra N155 har betjeningen af liften en midterposition, så du kan stoppe den undervejs i en bestemt højde. Det er en fin lille fordel i markarbejdet. Du kan indstille dybden med en skyder med skala på, og selvom det virker lidt gammeldags, så er det vældig praktisk og brugbart.

Du kan læse hele testen i årets første udgave af TraktorTech.

Faktaboks

Specs

Motor: Agco Power 49 LFTN-D5, 4 cyl. 4,9 l.

Max effekt: 165 hk inkl. boost.

Transmission: Trinløse Direct m. fire områder.

Pto-hastigheder: 540, 540E og 1.000.

Løftekraft lift: 7.950 kg.

Egenvægt 6.500 kg (11.000 kg till. totalvægt).

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.