TraktorTech Tester: Fendt 516 Vario blev favoritten i marken i stortesten

TraktorTech-testen viser, at Fendt 516 Vario med det nye Fendt One koncept er en rigtig favorit i marken. Den har gode, avancerede frontlæsser-funktioner, men den kræver opmærksomhed på vejen med sin manglende retningsstabilitet.

Fendt opdaterede 500-serien i 2019, og den store forskel er implementeringen af Fendt One-konceptet med et nyt armlænskonsol med ny betjening og nye terminaler. Systemet er avanceret, men du skal bruge lidt tid på at blive dus med den nye betjening. Ellers er opdateringerne mest af mindre karakter, så som at du nu kan begrænse viskervinklen på frontruden, så den arbejder hurtigere og flytter mindre skidt med op fra det nederste af ruden.

 

Kabinen: Du kan høre en knappenål

Adgangen op til kabinen er fin, og indenfor præger Fendt One-konceptet. Der er masser af farvede knapper - næsten for mange synes nogle af testkørerne. Især fordi nogle af funktionerne bruges meget sjældent. Samtidig er alle knapper lyst op i mørke, og det kan virke lidt overvældende, hvis man ikke er vant til Fendt One.

Fendt One giver næsten uanede muligheder for at programmere forskellige knapper til forskellge funktioner, og selvom det er rigtig rart, så kan ikonerne på de bagbelyste knapper godt forvirre, når du ændrer en funktion i dem. I stedet for et let kenkendeligt autostyrings-ikon så får du måske en cirkel, et rektangel eller noget helt tredje, hvis du omprogrammerer en knap fra dens fabriksindstilling.

Terminalen er avanceret og reagerer super hurtig, hvilket er vigtigt, men den er ikke helt så intuitiv som hverken Valtra eller John Deere.

Kvaliteten af interiøret i kabinen føles godt, og som nævnt tidligere, så er lydniveauet exceptionelt lavt - et kæmpe plus, hvis du sidder mange timer i traktoren.

Frontlæsser: Let at gemme højde

Fendt er i sin egen liga, når det kommer til mængden af funktioner i joysticket. Der er 27 af slagsen, hvor funktionerne til frontlæsseren også gemmer sig. I tillæg kan du programmere en lang række funktioner ind i selve kørehåndtaget. Der er altså ikke mange begrænsende faktorer i at du kan lave dit helt personlige setup afhængig af arbejdsopgaven.

Funktionerne er vel-integreret i Fendt One, og alt taler sammen og giver dig som chauffør en problemfri oplevelse, når du lærer systemet at kende.

De 27 funktioner i joysticket er delt i tre lag så at sige, med ni funktioner i hvert lag. Du vælger mellem de tre lag via en vippekontakt foran på joysticket. Vippekontakten går altid tilbage til neutral, når du slipper den, og når den er i neutral har du de gængse funktioner til frontlæsseren. Hvis du eksempelvis vil bruge vejefunktionen, auto-rystefunktionen eller forudgemte positioner på læsseren, skal du vippe kontakten nedad samtidig med, at du bruger joysticket.

Lige præcis disse funktioner, kan du dog ikke ændre betjeningen af. De er låst mod redigering, lige som vendegeearskontakten også altid ligger i den samme knap på joysticket.

Vejefunktionen kræver, at frontlæsseren er over en bestemt minimumshøjde, og du skal vippe skovlen helt bagover. Sidstnævnte giver udfodringer, hvis du skal veje noget på en palle, som helst skal være vandret, men med halm eller løs materiale i skovlen er det ikke noget problem.

I terminalen kan du indtaste en ønsket vægt, og systemet kan også summere vejningerne fra flere skovlfulde sammen løbende. Men systemet kan ikke håndtere flere forskellige ingredienser af gangen, hvilket John Deere er i stand til.

Når du skifter redskab, skal du nulstille vejesystemet, og herefter er man igen klar til at veje. Det er ret let at gøre og tager ikke lang tid.

Fendt har den bedste funktion til at gemme forskellige positioner på frontlæsseren. Du kan gemme positioner for både højder og vinkler, og det er meget let at gøre - og meget let at bruge efterfølgende: Tryk vippekontakten ned og skub joysticket fremad for at gå til position 1 eller bagud for at gå til position 2. Så finder frontlæsseren selv den gemte høje og vinkel. Det er ret vanedannende, når du laver mange gentagelser af en opgave - for eksempel når du læsser kasser med kartofler med pallegaflerne eller du læsser jord på en vogn med skovlen.

Vi bliver ikke ligefrem blæst væk af den måde, man betjener redskabslåsen på. Først skal du nemlig låse selve funktionen op, og herefter skal du trykke på både joystick og mini-joystick til venstre for at åbne låsen. Så snart du slipper minijoysticket, låser låsen igen. I praksis skal du derfor have fingeren på mini-joysticket hele tiden, mens du hægter redskabet på. Du kan selvfølgelig åbne låsen, efter du har hægtet redskabet på og så låse igen, men det medfører unødigt slid på låsepindene over tid.

På vejen: Vær vågen

Hvis du sætter transmissionen i 2. områdegear, så klarer traktoren resten på landevejen. Motorstyringen arbejder fantastisk sammen med transmissionen, og traktoren holder omdrejningerne stabile under forskellige belastninger. Som chauffør sidder man med tryg fornemmelsen af, at Fendt’en klarer denne del til perfektion.

Kabine- og forakselaffjedringen er lidt stiv på vores 516 Vario, og sammenlignet med de to andre traktorer i testen kommer den på en sidsteplads på det punkt. Det er også den traktor, hvor det er sværerest at holde sig på passagersædet under selve transporttesten, hvor to piloter på skift kører traktoren. Samtidig er passagersædet placeret tættere mod sidedøren, så der er mindre plads for en eventuel ekstra passager.

Største plus på landevejen er det lave lydniveau, og største minus er retningsstabiliteten, fordi traktoren hele tiden følger spor, hældninger eller ujævnheder i vejen. Den er ikke rar at køre mange timer med på vejen i forhold til de to andre, fordi du hele tiden skal være opmærksom - i hvert fald med en tung trailer på krogen.

I marken: Go motorstyring

Favoritten i marken. Selvom alle tre traktorer byder på god komfort og god ergonomi, så trækker Fendt’en fra på grund af dens gode motorstyring med en meget fin respons i kørepedalen og kørehåndtaget. Samtidig er det næsten som en stille dag på kontoret at sidde i kabinen. Lydniveauet er fantastisk lavt - både fra ventilator, motor og transmission.

Kørehåndtaget er designet, så det er mere ergnomisk at holde ved i forhold til det gamle kørehåndtag, men du kan fortsat ikke nå alle knapper, uden du skal flytte hånden.

Traktoren har en fast-steer funktion, som Fendt vældig smart har placeret sammen med aktiveringen af gps’en. På den måde kan du ikke komme til at slå funktionen til over 25 kilometer i timen. Omvendt skal du vide, hvor funktionen ligger, da der ikke er noget symbol, som viser det på de progammer-bare knapper på armlænet.

Med Fendt Ones indtog i 500-serien så kan man nu også ændre en fastlagt cruise-hastighed via rullehjulet på venstre side af kørehåndtaget. Det er en dejlig detalje, Der er også blevet plads til en auto-droop-funktion, så systemet selv regulerer det tilladte fald af omdrejninger, når Pto-udtaget er slået til.

Endnu mere i detaljerne, men en smart en af slagsen: Nu kan du programmere to forudbestemte positioner for liften, som du skifter mellem ved hjælp af en knap yderst på armlænet. På den måde kan du med et tryk eksempelvis regulere på ploven, når du kører ind og ud ad furen med baghjulet på traktoren. Du skal dog lige blive dus med systemet.

Med 516 Vario skal du have noget tid i traktoren, inden du ved, hvor de forskellige funktioner og indstillinger gemmer sig i terminalen. Den er ikke helt så let som de to andre konkurrenter at finde ud af, men den har til gengæld nærmest alle tænkelige funktioner, du måtte have brug for!

Faktaboks

Specs

Motor: Deutz TCD 4.1 L4, 4 cyl. 4,5 liter

Max effekt: 171 hk (163 hk nom.)

Transmission: Trinløs Vario m. to gearområder

PTO-hastigheder: 540, 540E, 1.000 og 1.000E

Løftekraft lift: 7.890 kg

Egenvægt: 6.400 kg (10.500 kg till. totalvægt)

Emneord traktortech

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.