TraktorTech tester: Vinder på solid teknik og avanceret frontlæsser

John Deere opdaterede for ganske nylig sin 6R-serie. Den er så ny, at vi i sensommeren 2022, hvor vi laver testen, blot har fået stillet en pre-produktionsmodel til rådighed. På plus-siden betyder det, at vi har alle de nyeste funktioner med i såvel traktor som frontlæsser. Men det betød også, at softwaren til motorstyringen ikke var helt på plads.

Kabinen: Skøn kvalitet

6R 150’eren har de smalleste trin og adgang op til kabinen, når du kommer indenfor byder den velkommen med høj kvalitet interiør og betjening. Hvis du er vant til nyere John Deere-traktorer, så er der ikke meget nyt på armlænskonsollet, men instrumentpanelet bag rattet er flyttet op i højre A-stolpe.

I armlænet har du ret mange knapper, og vores test-team er ikke helt enige om det positive i alle placeringerne. Nogle synes, betjeningen sidder perfekt, andre synes, at for eksempel kontrollen af liften ikke er optimal. Hvorom alting er, så fungerer alt som det er tiltænkt!

Terminalen er velkendt og meget avanceret. Men på trods af dens mange funktioner er den fortsat ret let at navigere rundt i med dens klare opdeling af menuer og undermenuer. Det er nærmest lidt som windows stifinder.


I vejemenuen kan du vælge mellem single- eller group-mode. Særlig sidstnævnte er ret smart, hvis du vil følge en foderplan. I singlemode har systemet også en tællefunktion, hvis du læsser halm.

 

Terminalen er hurtig til at starte op, men den kræver en del ekstra tryk. Eksempelvis når du skal godkende et valg, gemme ændringer i en funktion eller blot navigere rundt i de mange menuer/mapper. Det er lidt prisen for det stringente system.

Førersædet er monteret lidt højt i kabinen, hvilket faktisk betyder, at vandringen i affjedringen er lidt for lille, hvis du er en lille chauffør. Sædet risikerer at gå imod bundstoppet i ujævnt terræn.

Frontlæsser: Bedste vejefunktion

Joysticket til frontlæsseren er lækkert at holde ved, og præcisionen er god nok i de fleste situationer, men den er ikke så præcis som Valtra, selvom den slår Fendt’en. Joysticket har sensorer indbygget, som registrerer, når du lægger hånden på joysticket - en slags sikkerheds-feature - og John Deere vil i løbet af foråret 2023 komme med en opdatering, så joysticket hurtigere registrerer, når du tager ved det.

Testholdet er glade for de mange muligheder i joysticket - både i betjeningen og mængden af funktioner. Joysticket har to knapper på venstre side, som normalt bruges til 3.- og 4. funktion. Oven på joysticket sidder endnu to knapper, og foran på joysticket sidder en vippekontakt, som også kan programmeres. Derudover kommer vendegearet på toppen af joysticket.

Alt virker klart og efter hensigten, men vi undrer os lidt over, hvorfor man skal aktivere ens brugertilpasninger, hver gang man starter traktoren.

Der er to menuer til frontlæsseren i traktorens terminal. Den første hedder Loader DWS, og her finder man alt omkring vejefunktioner. Systemet har to modes: En single mode og en group mode, hvor sidstnævnte er beregnet til, at du kan have flere ingredienser lagt ind med forskellige ønskede mængder - eksempelvis en foderplan. Det fungerer super godt.

Menuen giver også overblik over selve vejningen, og du kan taste en ønsket totalvægt ind, hvorefter systemet hele tiden viser, hvor meget du har læsset og hvor langt du er fra totalvægten.

Som en smart detalje har systemet også en tællefunktion, så du kan holde styr på antallet af baller, du læsser - og du kan fortælle systemet, hvilket antal den skal ligge til ved hver vejning.

Frontlæsseren er i stand til at veje både under stilstand, og mens du kører, og selve vejesystemet på John Deere er bare det smarteste af de tre traktorer i vores test. Det fungerer hurtigt, det er let at forstå, det er alsidig, og systemet kan veje i stort set alle bompositioner.

 


Du låser op med hydraulik, men redskabslåsen har en meknisk fjederlås, som selv smækker, når redskabet sidder korrekt monteret.

 

Indstillingerne til frontlæsserens auto-positioner finder man i den anden af de to frontlæsser-menuer. I Loader RTP-menuen kan du sætte max- og minimums-værdier ind for både tilt og bomhøjde. I praksis bruger du funktionerne ved, at man skubber joysticket i den retning - og over et lille punkt i vandringen - som frontlæsseren skal bevæge sig. Så stopper frontlæsseren selv, når den når til den begræsning, som er lagt ind i systemet.

Hos John Deere ligger tilt- og bomhøjde særskilt, så du skal føre joysticket i to retninger for at aktivere tilt- og højdebgrænsningen.

Det er første gang vi ser det, men frontlæsseren har faktisk en funktion, hvor den holder en bestemt skovlvinkel i forhold til underlaget. Det kan være ret praktisk, hvis du kører med paller i ujævnt terræn.

Lige som Valtra har John Deere også en hydraulik-assistent, hvor du kan indstille motoromdrejningerne til at øge, når du bruger hydrauliske funktioner. Hos Deere er funktionen mere avanceret, eftersom du selv kan vælge specifikke omdrejninger og samtidig bruge funktionen ved tilkobling af pto-udtaget eller når du sænker liften.

 

På vejen: Meget stabil

På landevejen med den læssede tipvogn efter traktoren, opfører den sig meget lig Valtra’en: Præcis i styringen og dejlig retningsstabil. Den bliver, hvor du vil have den skal være, og det er en rar fornemmelse. Traktoren har også de bedste luftbremsere i testen, fordi de er lette at dosere og meget præcise.

Du hører næsten ikke motoren i kabinen, men under belastning og faldende hastigheder er der noget mekanisk støj fra transmissionen, og fra tid til anden kan du høre kølervingen, når den går op i omdrejninger.

Som ekstraudstyr kan du få den nye 6R med sidespejlene fra 7R- og 8R-modellerne. De store sidespejle var på vores testtraktor, og dem var vi glade for under transporttesten.

Som ekstra passager sidder man fint i det ekstra sæde, selvom det er lidt kort. Affjedringen fra foraksel og kabine arbejder fint sammen, og traktoren kommer ind på en andenplads på det punkt. Faktisk er der ikke rigtig nogen steder, hvor traktoren falder igennem ved landevejskørsel. Den er en god traktor for landmænd, som har meget kørsel på landevej.

Fordele

Bedste og mest intuitive fejefunktion på frontlæsser.

Høj kvalitet og komfort i kabinen.

God stabilitet på vej og perfekte bremser.

Ulemper

Hylende lyd fra transmission under visse hastigheder i marken.

Dårligste vendediameter i testen.

Motor- transmissionsstyring ikke optimal (sansynligvis pga. pre-produktions enhed.

 

I marken: Uden huller

Som nævnt så er vores testtraktor en for-serie uden den endelige software til motor- og transmissionsstyringen. Formentlig derfor var styringen ikke helt hurtig nok til at justere udvekslingen ved høj belastning og lave motoroomdrejninger - for eksempel når vi sænkede et redskab i jorden eller kørte i en jorddynge med frontlæsseren. John Deere lover dog, at det er rettet på de færdige produktionsmodeller.

Ud over det er 6R 150 AutoPowr et komfortabelt arbejdsredskab i marken. Sæde, betjening, menustruktur og den generelle kvalitet af interiøret er tæt på perfektion.

Du kan køre transmissionen i fuld auto-mode uden videre indstillinger, men går du ind i den såkaldte custom-mode kan du lave en masse fin-justeringer. Blandt andet hvor meget motoren må gå ned i omdrejninger, når pto’en kører.

Generelt er mulighederne i terminalen næsten uanede. Du kan vælge at indstille, om frontliften skal være dobbelt- eller enkeltvirkende. Du kan regulere hæve- og sænkehastigheder og så videre og så videre.

Der er også mange funktioner bygget ind i CommandPro-kørehåndtaget, skønt det kan være lidt svært at nå nogle af knapperne længst væk på håndtaget med tommelfingeren, uden du hele tiden skal flytte hånden.

Liftkontrollen består af en lille vippekontakt som til de hydrauliske udtag samt et rullehjul uden nogen form for skala på. Det fungerer fint, men det er knapt så intuitivt, som hvis man havde en skala at gå efter. En lille note: Når man ændrer liftdybden med rullehjulet, skal man trykke på en set-knap for at gemme denne nye dybde. Ellers vender den tilbage til den oprindelige dybde næste gang du sænker.

Du kan læse hele testen og få alle detaljerne om de tre traktorer i årets første udgave af TraktorTech.

Faktaboks

Specs John Deere 6R 150

  • Motor: DPS Powertech PSS, 4 cyl. 4,5 l.
  • Max effekt: 177 hk inkl. boost.
  • Transmission: Trinløs AutoPowr m. 4 områder.
  • Pto-hastigheder: 540, 540E, 1.000 og 1.000E.
  • Løftekraft lift: 6.800 kg.
  • Egenvægt 6.500 kg (10.450 kg till. totalvægt).

Emneord traktortech

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.