TraktorTechs gyldne klip: 150 m3 gylle i timen med PG35

TraktorTech fylder 10 år. Læs dette gyldne klip fra arkivet om Trøllund Maskinstations PG35-gyllevogne, der kan køre op mod 150 kubikmeter ud i timen, hvis blot transportvognene kan føde dem.

LandbrugsAvisen og TraktorTech fejrer traktormagasinet TraktorTechs ti års fødselsdag med en række tilbageblik fra årene, der er gået. Denne artikel blev bragt i TraktorTech nr. 2 2013. Fotos er taget af Jens Tønnesen og journalist John Christensen.

Der bliver i den grad kørt gylle ud, når en af Trøllund Maskinstations fire nye Samson PG35-gyllevogne opholder sig i marken.

»Hvis ellers transportvognene kan følge med til at føde PG35’eren, så kan vi køre 150 kubikmeter gylle ud i timen. Det er en hel del. En PG20 ligger på 100 kubikmeter i timen, når det går godt,« fortæller Torben Søgaard, indehaver af Trøllund Maskinstation.

Med de ord understreger han også, at det er den store kapacitet, der har ført til investeringen på i alt fire PG35-gyllevogne.

Sidste efterår kørte maskinstationen med en prototype af gyllevognen, og i år er der kommet tre ny vogne til, så styrken nu rummer fire PG35’ere og en enkelt PG20.

»Nogle landmænd har været lidt skeptiske ved at få besøg af så stor en vogn, men når de så ser, hvor hurtigt gyllen bliver kørt ud, får de lidt en anden opfattelse af grejet,« forklarer Torben Søgaard.

De store vogne er ikke helt nyt for Trøllund. Sidste år kørte stationen med to AP-gyllevogne på 35 kubikmeter og en flåde på tre PG25’ere. Den ene AP-vogn blev sat til side, da prototypen fra Samson kom til først i september, og nu er de røde vogne altså skiftet ud med grønne.

»Vi oplever en hurtigere service fra Samson, hvis vi har problemer,« fortæller Torben Søgaard om grundlaget for skiftet.

De fire enorme gyllevogne er beregnet til kun at opholde sig i marken. Her får de gyllen serveret af en af de mange transportvogne. Trøllund tæller i alt to trailere til lastbiler og tre traktor-trukne gylletrailere.

Torben Søgaard er glad for den nye affjedring, men har bedt om at få den simple måler på affjedringen efter test med prototypen i efteråret. Nu er det lettere at stille vognen til normal kørsel, hvis chaufføren f.eks. justerer på affjedringen i marken for at tømme tanken helt.

 

Tre buffertanke

Herudover har Trøllund tre buffertanke på henholdsvis 40, 50 og 100 kubikmeter.

»Vi fik de første to trailere i 2010. I 2011 fik vi en mere og kørte så med de samme tre i 2012, men til i år med de nye vogne har vi fået yderligere to trailere. Vi vil jo gerne holde vognene fra vejen, og det er vigtigt, at PG35’erne har gylle nok for at holde kapaciteten,« pointerer Torben Søgaard.

Han erkender, at det kræver logistik at få tingene til at passe sammen med så mange vogne, trailere og buffertanke.

»Jeg har nogle gode folk på vognene, der hele tiden snakker sammen og får tingene til at gå op. De ringer, hvis de kan se, at de snart får brug for mere grej, eller de kan undvære noget. Så får vi tingene til at passe på den måde. Den ene vogn er uden kran, og der skal vi læsse gyllen direkte fra traileren til vognen, så der skal tingene helst passe sammen.

To km er max afstand for lastbilen

De andre vogne kan også godt have en buffertank stående uden at gøre brug af den. Det afhænger af situationen. Og går det helt galt med at følge med for transportvognene, så kan en PG35 godt køre hjem efter et læs gylle. Vi kan køre med 25 ton i vognen, og på samme tid kan transportvognene nå at fylde et læs i buffertanken,« forklarer Torben Søgaard.

Kranen på de nye vogne er i øvrigt prototyper, der har dobbelt udskud og er på 10 tommer i diameter mod de nuværende otte tommer.

Afstanden fra tank til mark giver også en god indikation af, hvor mange trailere, der skal bruges til at føde en PG35. To kilometer er den maksimale afstand, hvis én trailer skal følge med til at føde en PG35.

»Fire kilometer er afstanden med to vogne og seks kilometer er maksimum med tre trailere til en PG35. Det passer rimelig godt med to kilometer pr. vogn,« vurderer Torben Søgaard.

Trailer-vognene afregnes enten pr. time eller pr. kilometerpris ud over selve udkørslen af en PG35. Så det koster at få Trøllund ud på opgave. Men alt er relativt:

»Det ser voldsomt ud, når vi kommer med en 35 kubikmeter gyllevogn og to transporttrailere. Men disse tre sæt kan tilsammen køre lige så meget ud, som tre gyllevogne ville kunne gøre, hvis de selv skulle køre mellem mark og tank for at hente læs. Forskellen er, at vi ikke laver det samme svineri på vejen,« mener Torben Sågaard.

60 ton totaltvægt i marken

Det kræver kræfter at trække de omkring 60 ton totalvægt i marken. Men overraskende nok vurderer Torben Søgaard, at PG35’erne ikke er sværere at trække end en PG25:

»Hjuldiameteren er større, og det betyder, at de er lettere at trække i forhold til en PG25. Så den ekstra vægt mærker vi ikke som sådan, når vi kører.«

»Når det så er sagt, så er det naturligvis klart, at man skal tænke sig rigtig godt om under kørslen i marken. Chaufføren har et stort ansvar med sådan en vogn. 80 procent af de gange, man sidder fast med en gyllevogn, skyldes chaufføren. Så derfor skal vi have noglegode nogen af slagsen,« slår Torben Søgaard fast.

Han har i enkelte situationer været udsat for, at de store vogne kan køre, hvor de små ikke kan.

»En lille vogn med to aksler har sværere ved at køre, hvor det er blødt, med lille læs end en større med tre aksler. Derfor har vi med PG35’eren kørt steder, hvor en mindre toakslet vogn ikke har kunnet køre.«

Til de tre af vognene er der 360 heste til rådighed fra en Fendt 936. Den sidste PG35 og den mindre PG20 får en lidt mindre 930 med 310 hestekræfter foran. De tre af traktorerne bliver til sæsonen udstyret med Goodyear-dæk med en bredde på 1.100 millimeter for at kunne stå fast.

»De tre af vognene skal køre med nye sortjordsnedfældere på 8,6 meter. Det er en prototype fra Samson, som bliver spændende at se i arbejde i marken. Den sidste vogn skal køre med en 27 meter slangebom, og så har vi naturligvis også en 12 meter græsnedfælder, når vi kommer så langt hen på sæsonen,« slutter Torben Søgaard.

PG35 blev afprøvet første gang i 2012 og kom for alvor i marken i 2013.

Relaterede artikler

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.