

Billede 1 af 2
LandbrugsAvisen og TraktorTech fejrer i disse dage traktormagasinet TraktorTechs ti års fødselsdag med en række tilbageblik fra årene, der er gået. Denne artikel blev bragt i TraktorTech nr. 6 2009.
Efter 30 års tro tjeneste er verdens største traktor Big Bud 16V-747 egentlig gået på pension.
Men det betyder ikke, at den ikke selv tjener til føden.
Den har nemlig lige været på stor turne i Midtvesten i USA. Efter en køretur over tusinder af kilometer fra Montana var den i juli og august forbi ’Historic Farm Days’ i Penfield, Illinois og i senere i nabobyen Rantoul cirka 200 km syd for Chicago.
Måtte skrue vægten ned med 20 ton
TraktorTech har hørt med ejerne Robert og Randy Williams, om hvordan man egentlig får transporteret en traktor, som i fuld uniform vejer langt over, hvad selv amerikanske myndigheder tillader på vejene.
Traktoren vejer med dæk hele 58 ton. Oprindelig havde den 760 hk, men blev efter de nuværende ejers overtagelse skruet op til ca. 1.100 hk.
»Alle otte hjul(altså med tvillingehjul) blev afmonteret og så fik vi reduceret egenvægten med 20 ton«, fortæller Robert Williams.
Samtidig bliver traktoren kun 4,06 meter bred på blokvognen i stedet for de oprindelige 6,35 meter. Den store traktor er lænket til blokvognen med intet mindre end 30 kæder, ifølge crewet, som kører med ”hende”.
Et fænomen i sig selv
Undervejs har et team af medhjælpere fortalt om turen via små meddelelser på Twitter.com.
»BIG BUD is resting comfortably somewhere near Rantoul, Illinois...an undisclosed and 24-hour-guarded location,” skrev teamet bl.a. 10. august på Twitter.
Traktoren er altså så populær, at den skal have vagt med rundt. Og flere steder har teamet beklaget sig over, at folk sneg sig ind for at se Big Bud uden at betale for det.
Og det siger lidt om Big Bud’s status. Big Bud er nemlig blevet en begivenhed i sig selv, som ejerne kan tjene penge på.
På YouTube kan du også se Big Bud i aktion med en 14 furet plov ved det gigantiske veteran-træf ’The Half Century of Progress IV’ i Rantoul.
Egentlig ville Robert Williams gerne have udfordret Big Bud med en 18 furet plov. Men den findes kun i et fabrikat, Wil-Rich og i et begrænset antal, så derfor måtte den nøjes med lidt let motion.
747 er den absolutte storebror
På TraktorTechs hjemmeside er der ofte spørgsmål omkring den store Big Bud. Fra 1968 til 1992 blev der bygget 516 Big Bud’er i forskellige størrelser.
Big Bud 16V 747 er den absolutte storebror, og den blev kun bygget i et eksemplar. Modelbetegnelsen kommer fra de 16 cylindre i v-form(to takt diesel). Resten af navnet kom fra den daværende største passager flyvemaskine 747 Jumbojet. Ydelsen var i starten på 760 hk, men blev siden skruet op til 1.100 hk, hvilket var det maksimale, som Detroit Diesel ville garantere for.
På Williams-brødrenes farm i Big Sandy i Montana blev traktorens primære job at være trækdyr for en 24,4 meter bred stubharve med 80 tænder og fuld gennemskæring.
I de senere år er driften lagt om til ”no-till” – altså uden jordbehandling. Derfor sår de i dag med en harvesåmaskine på 17,4 meter og har altså ikke brug for Big Bud 747’s spidskompetencer mere.
Faktaboks
De hurtige fakta om Big Bud
Motor: 16 cyl., Detroit Diesel
Effekt: Lidt mere end 1.000 hk
Transmission: Mekanisk gear, seks frem og et bakgear
Hydraulik: 246 liter/min
Tank: 567 liter diesel
Længde: 8,23 meter
Bredde: 6,35 meter
Højde: 4,27 meter
Vægt: 38,6 ton
Kilde: Brødrene Williams officielle Big Bud hjemmeside: www.williamsbigbud.com
Relaterede artikler
Kommentarer