Traktortest: Frontlæsser-specialist, men med højere forbrug

MF5712S bygger på et velafprøvet koncept med en rigtig god sekstrins powershift-transmission. Agco-motoren bruger dog mere diesel end gennemsnittet i testen.

Denne artikel stammer fra TraktorTech nr. 2 2021, hvor vi gik tæt på de syv traktorer, som vi forinden havde testet i en stor multitest sammen med vores testkollegaer fra de medierne Koneviesti i Finland, Trekker Magazine i Holland og Bedre Gardsdrift i Norge under flere ugers test i Finland.
Traktorerne er: McCormick X6.420, New Holland T5.120 DC, John Deere 6120M, Valtra G 115 Active, Zetor Forterra HSX 120, Claas Arion 440 CIS og Massey Fergusson 5712S Dyna-6.
Omkring jul og nytår bringer vi enkeltartikler om de forskellige traktorer.

 

På trods af den bedste transmission, en god kabine og fine egenskaber som frontlæssertraktor så taber 5712S terræn på et højt dieselforbrug og en ulogisk betjening af for eksempel transmission og lift. Inklusive ekstraudstyr lander prisen på vores testtraktor på 914.310 kr.

 

Motor og forbrug

Den 4,4 liter Agco Power motor er den mindst brændstoføkonomiske i testen. Forbruget er 277 g/kWh ved maksimal effekt og 253 g/kWh ved maksimum drejningsmoment. MF scorer gennemsnitlig målt på pto-effekt og moment i testen.

Du kan forudprogrammere to forskellige omdrejningshastigheder i H1- og H2-knapperne i kørehåndtaget. Når håndbremsen er trukket, går motoren automatisk ned på 750 omdrejninger i minuttet for at spare brændstof.

 

Transmission (4,1)

Massey Ferguson Dyna-6 er en velkendt transmission og for mange gode grunde. Den lader os ikke i stikken i denne test heller. Som på Valtra G har du masser af muligheder for at indstille transmissionen, som du ønsker den. Det er en kæmpe fordel på en allround-traktor som MF5712S. Vendegearskontakten er langt fra ny, men det er fortsat den bedste i testen med maksimum point.

Men selve brugerfladen for chaufføren kunne være bedre. Som nævnt tidligere: Du skal virkelig kende din Massey for at få det meste ud af den. Automatikken skifter skønt gennem de seks powershift-gear i intervallet 1.600-1.800 motoromdrejninger under hårdt arbejde på landevejen, men vær opmærksom på, at transmissionen omgående skifter ned, så snart du rører bremsepedalen.

Hydraulik og lift

Betjeningsmæssigt er MF igen lidt sin egen herre. Hver gang du starter traktoren, aktiverer du liften ved at trykke tre gange på liftknapper og i det rigtige tempo. Vil du bruge de eksterne knapper til liften, skal håndbremsen være trukket, og i kabinen skal du vænne dig til at dybdehjulet til liften fungerer omvendt af andre mærker på markedet. Et plus er, at du kan bruge det elektriske joystick til både frontlæsser og udtag bag på traktoren.

 

Kabine og elektronik

Det er enormt let at stige op i MF’eren, for trinene er brede og forskudte for hinanden. Kabinen er forholdsvis lille og lav, hvilket tager udsyn opad ved frontlæsserarbejde. Vores testtraktor manglede i den grad et tagvindue, men det kan fås som ekstraudstyr. På grund af den korte kabine er pedalerne ret tæt på chaufføren, mens rattet sagtens kan justeres til en komfortabel position.

Som flere af de andre traktorer i testen har MF et armlænskonsol med gearvælger (kørehåndtag) samt joystick til frontlæsseren. Det er med til at have hæve komforten. I kabinen er der nogen aflægningsplads, men der er ikke et egnet sted til telefonen. Lidt som i McCormick har MF’eren en lys interiørfarve, som i kombination med det hårde plastic-materiale måske ikke er så praktisk..

Ved første øjekast ser det ret simpelt ud at køre traktoren, men i kombination med dens mange funktioner er den ikke altid ligetil at betjene – et punkt, der har været en udfordring for MF i en årrække. Ganske kort: Du skal vide, hvordan du foretager ændringer i traktorens indstillinger, hvis du vil have det maksimale ud af dens muligheder. For eksempel er mange funktioner gemt i det lille display i nederste venstre hjørne af instrumentpanelet. Hele instrumentpanelet har dog god kontrast og viser gode funktioner. I kabinen er vi ikke fan af, hvor håndbremsen er placeret, for den sidder på en måde, så den konflikter med passagersædet.

 

Eksteriør

5712S har nogle gode spejle, som er elektronisk justerbare og med varme. Det er også ret let at rengøre vinduerne – især på grund af den lave forrude. De to runde bagvinduer giver godt udsyn til redskabet, men de har ingen vinduesviskere og skal derfor også rengøres manuelt, hvis du kører under mudrede forhold. Værktøjskassen på traktoren er en lille en af slagsen.

 

Kørselskarakteristik

Den røde MF har en kombination af en rigtig god foraksel- og kabineaffjedring. Traktoren dæmper store ujævnheder rigtig godt, men det var lidt en skam, at det ene baghjul ikke var 100 pct. rundt. Det gav en jævn hoppende bevægelse.

Transmissionsmæssigt rummer MF5712S et stykke godt software i styresystemet til skifteautomatikken, for traktoren har en skøn speed-matching, hvor den stort set altid finder det rigtige powershift-gear, når man skifter mellem grupperne. Du kan indstille startgearet ved at bruge kørehåndtag og vendegear på samme tid, hvilket er ret let – hvis du altså ved, hvordan du gør det.

 

 

Arbejde med frontlæsser

Med frontlæsser klarer MF5712S sig fantastisk. Den føles stabil at arbejde med, og udsynet fremad og ned mod jordhøjde er eminent takket være en slank og skrånende motorhjelm, men vi mangler tagvinduet for at give topkarakter, og kabinen rager en lille smule fremad, hvilket også tager udsyn.

Betjeningsmæssigt har traktoren det bedste joystick, ikke ergonomisk set, men med præcis kontrol, respons og force-back. Det er ikke et tilfælde, at mange kalder denne MF-serie for en rigtig frontlæsser traktor.

Service

Pladsen til at rengøre kølepakken er lidt mindre end på nogle af de andre i testen, men det kan godt lade sig gøre. Luftfilteret er placeret oven på motoren, så det er lidt svært at nå. Der er intet forfilter i dieseltanken, men et i AdBlue-tanken. Begge tankstudser er placeret komfortabelt og i en god højde. Du skal åbne motorhjelmen med en unbrako-nøgle, hvilket ikke er optimalt.

 

 

DEN SAMLEDE KONKLUSION I TESTEN

Når det gælder motorteknologi og forbrug ligger McCormick og New Holland sig forrest, mens Claas og Valtra udmærker sig på brugervenligheden.

Claas vinder snævert, men tendensen fra tidligere tests fortsætter: Traktorer adskiller sig mindre og mindre fra hinanden, men på trods af dette er forskellene i de enkelte test-kategorier store. Det gælder også prisforskellene, der målt på listepriser nærmer sig 300.000 kr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.