Traktortest: Lavt forbrug og hurtigt skifte

Den ottetrins powershift-transmission viser sit værd på New Holland T5.120 DC, selvom skifteautomatikkerne kan forbedres.

Med den bedste motor og transmission kan man kun forvente, at T5.120’eren ender i toppen af vores test. Og det gør den! Inklusive ekstraudstyr løber vores testtraktor op i 949.677 kr.

Motor og forbrug

Den 4,5 liter FPT Stage V motor har vist sit værd i tidligere test, og den vinder igen, når det gælder brændstoføkonomi. Kun McCormick, som også kører med FPT-motor, har et bedre brændstofforbrug. Motoren har et bredt område, hvor den trækker godt, og den leverer et maksimalt moment på 518 Nm.

Transmission

T5.120 Dynamic Command benytter dobbeltkoblingsteknologi i transmissionen til at skifte mellem de otte powershift-gear, og den del virker rigtig godt med et blødt, men hurtigt skifte. Skiftene mellem de tre grupper tager omvendt ret lang tid, og det er derfor, traktoren ikke er den hurtigste i vores accelerations- og uphill test, men med otte powershift-gear i hver gruppe kan du stort set bruge den brede B-gruppe til alle arbejdsopgaver i marken. Ligesom John Deere har New Holland også en brake-to-neutral funktion, som kan justeres i tre trin, så du kan bringe traktoren til stilstand alene ved hjælp af bremserne.

Nogle af testkørerne er ikke glade for transmissionens automatiske funktioner, for man skal virkelig kende traktoren for at kunne programmere dem. Ifølge New Holland skulle det dog være lettere, hvis man tilkøber Intelliview IV-terminalen. Vendegearskontakten sidder lidt for langt væk fra rattet, men du kan indstille aggressiviteten i tre trin.

Hydraulik og lift

Liftarmene virker store og solide i forhold til den ret lille topstang. Stabilisatorarmene er den simple variant med en split, som kan sættes i forskellige huller. Hydraulikudtagene og håndtag er klart markeret, men de eksterne knapper til liften er monteret for langt ude på siden af bagskærmene.

I kabinen sidder de hydrauliske håndtag fint placeret, og du kan justere flowet via ventilblokken ude bagpå traktoren. Det er ret let at betjene liften, fordi hæv/sænk kontakten og scrollhjulet til at justere liftens højde med er integreret i en lille forhøjning på armlænskonsollet. Du kan også styre liften fra kørehåndtaget.

 

Kabine og elektronik

Vi starter med rattet. Det er let at justere, og det hjælper store chauffører med at finde en relativ god siddeposition, selvom kabinen er ret kort. Det højre armlænskonsol er dejlig komfortabelt, men er du igen af den store bygning, så føles pladsen lidt trang til højre, fordi der ikke er meget plads mellem armlænskonsollet og højre sidepanel.

Det er ret let at nå de forskellige knapper og håndtag på nær indstillingen af pto-hastigheden, som sidder for langt bagud sammen med elektriske udtag. Uden tilkøb af en ekstra box bag passagersædet, så er der ikke helt nok opbevaringsplads, vurderer vi. Selve interiøret er i en neutral grå farve, hvilket er fint praktisk.

Som New Holland chauffør vil du være velkendt med betjeningen, eftersom layoutet har været på markedet i mange år – ikke mindst på de større serier. Armlænet har et stor område med flade trykknapper, og rent ergonomisk er det ikke helt, som man kunne ønske. Du skal også søge efter de rigtige knapper, eftersom man ikke kan mærke forskel på dem.

I armlænet sidder et lille display, som viser info om transmissionen, og de resterende informationer skal du finde i instrumentpanelet, som har ret mange knapper øverst på panelet. Kørehåndtaget fungerer rigtig fint og har integreret knapper til liften, men vær opmærksom på, at traktoren ikke har nogen foragerautomatik. Hvis du vil have dette, skal du tilkøbe Intelliview IV-terminalen.

 

Eksteriør

New Holland har ret stejle trin op til kabinen, hvilket gør det lidt mere ukomfortabelt, når du forlader kabinen. Værktøjskassen er lidt for lille til stort værktøj, men vinduesviskeren er endelig vokset og i en ny udgave. Den bevæger sig nu over 180 grader fra side til side, hvilket er en stor forbedring. Arbejdslygterne er kraftfulde og let at betjene via et panel i loftet i kabinen.

 

 

Kørselskarakteristik

Kabinen er dejlig stille, og de otte powershift-gear skifter enormt blødt. Udsynet er også fint takket være den skrånende motorhjelm, tagvinduet og den integrerede parallel-føring i frontlæsseren. Generelt føler vi dog, at foraksel- og kabineaffjedring er for stiv. De to absorberer ikke huller så godt som de andre i testen. Derfor er det også hårdere at dosere bremserne korrekt, og de er samtidig ekstrem hårde – næsten så du løfter dig selv op ad sædet, fordi de samtidig sidder tæt på sædet. Traktoren er vores mindste favorit til transportkørsel.

 

Arbejde med frontlæsser

T5.120 DC meget præcis på joysticket – og ret hurtig også. Ikke så hurtig som John Deere, men transmissionen klarer sig bedre. Du kan også skifte gear i joysticket, men dog ikke vendegearet. Så snart motoren snurrer er hydraulikken klar til brug uden, at du skal aktivere den. Den store ulempe ved traktoren er vores testkørere enige om: Den føles meget let i bagenden, og du skal være vågen ved tungt arbejde, selv med mindre skovle.

 

Service

Let adgang til at tjekke olieniveauer: En oliepind til motoren og et skueglas bagpå til hydraulikken. Vi er fan af, hvor meget plads der er til at rengøre kølerpakken, men vi er til gengæld ikke fan af låsemekanismen til pakken. Luftfilteret sidder helt i front og er let at nå, men kabinefiltrene – der er to af dem – sidder på hver side af taget. Studser for diesel og AdBlue sidder i en god højde og har begge forfiltre.

 

 

 

DEN SAMLEDE KONKLUSION I TESTEN

Når det gælder motorteknologi og forbrug ligger McCormick og New Holland sig forrest, mens Claas og Valtra udmærker sig på brugervenligheden.

Claas vinder snævert, men tendensen fra tidligere tests fortsætter: Traktorer adskiller sig mindre og mindre fra hinanden, men på trods af dette er forskellene i de enkelte test-kategorier store. Det gælder også prisforskellene, der målt på listepriser nærmer sig 300.000 kr.

 

Denne artikel stammer fra TraktorTech nr. 2 2021, hvor vi gik tæt på de syv traktorer, som vi forinden havde testet i en stor multitest sammen med vores testkollegaer fra de medierne Koneviesti i Finland, Trekker Magazine i Holland og Bedre Gardsdrift i Norge under flere ugers test i Finland.
Traktorerne er: McCormick X6.420, New Holland T5.120 DC, John Deere 6120M, Valtra G 115 Active, Zetor Forterra HSX 120, Claas Arion 440 CIS og Massey Fergusson 5712S Dyna-6.
Omkring jul og nytår bringer vi enkeltartikler om de forskellige traktorer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.