Trods faldende salg øger Kverneland overskuddet
Mælkeprisernes fald presser også græsmaskinerne fra Kerteminde. Men produktudviklingen buldrer derudaf.

De dårlige priser rammer ikke kun landmænd, men også hele følgeerhvervet omkring landbruget.

Således blev også producenten af græsmaskiner i Kerteminde, Kverneland Group, ramt af krisen i det forgangne regnskabsår.

Omsætningen faldt fra 754 mio. kr. til 707 mio. kr.; et fald på 6 procent.

Alligevel lykkedes det Kerteminde-virksomheden, der de sidste år har været ejet af den japanske traktorfabrikant Kubota, at få sorte tal på bundlinjen. Endda højere overskud end året før med 12 mio. kr. mod sidste års 5,9 mio. kr.

»Det er klart, at det er en vanskelig tid med dårlige priser på de fleste varer, som landmændene skal leve af. Vi er især under påvirkning af mælkepriserne, fordi de maskiner, der bliver produceret i Kverneland Kerteminde enten er til mælkebønder eller til maskinstationer, der laver arbejdet for mælkebønder,« forklarer adm. direktør i Kverneland Kerteminde Group Claus Udengaard Thomsen.

Han kommenterer ikke på selskabets overskud, på grund af vedtagne koncernregler. I regnskabet fremgår det dog, at årsagen til det øgede og tilfredsstillende resultat skal findes i et »godt markeds- og produktmix«.

Produktudvikling fortsætter

Siden japanerne overtog Kverneland fra det tidligere norske ejerskab for et par år siden er der blevet sat fart på udviklingen af fabrikken i det nordfynske.

Og uagtet afsætningssituationen så fortsætter det arbejde, understreger direktøren.

»Vi fortsætter med fuld damp. Vi har stort fokus på produktudvikling og lancering af nye produkter. I løbet af nogle uger har vi et kæmpe arrangement, hvor over 800 importører og forhandlere kommer til Danmark for at se vores nye innovationer,« fortæller han og tilføjer:

»Desuden investerer vi i at få fabrikken op i Kubota-klasse. Det vil sige, at vi bruger alle de metoder og modeller, som Kubota gør på deres fabrikker for at blive så produktive som muligt.«

Forventningen til 2016 er en fremgang i omsætningen og en bedre bundlinje. Claus Udengaard Thomsen understreger dog, at der skal en forbedring af mælkepriserne til, før virksomheden for alvor kan øge sit salg igen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.