Trods supply chain-krisen: Kæmpe marginer hos John Deere

Traktorgiganten kører som smurt, når man ser på nøgletallene i nyt regnskab.

Der er nok lagt op til en hyggelig fredagsbar og en god weekend for John Deeres ansatte.

Fredag morgen over there har John Deere nemlig fremlagt et nyt kvartalsregnskab, hvor det stryger hastigt den rigtige vej for nøgletallene:

  • Omsætningen er steget med en tredjedel – til 11,5 mia. dollar på bare tre måneder.
  • Maskin-divisionen i John Deere kan bryste sig af en margin på knap 20 pct.
  • Indtjeningen er i seneste kvartal dobbelt så højt som for et år siden med knap 1,7 mia. dollar.
  • For hele regnskabsåret 2020/2021 opjusteres indtjeningen nu med et par hundrede mio. dollar til et sted mellem 5,7 og 5,9 mia. dollar.

 

I en pressemeddelelse bemærker topchefen John May, at fremgangen sker i midten af en udfordrende tid i forhold til at få varer at producere med.

”Vores resultater, der er drevet af stort set alle produktkategorier, vidner om en ekseptionel indsats af vores medarbejdere og forhandlere til at holde vores fabrikker i gang og vores kunder kørende, mens de er under et stort pres fra supply chain”, lyder det.

Presset han hentyder til er velkendt blandt mange maskinproducenter, der pt. må vente længe på visse komponenter, som mange grene af industrien skriger efter. Et godt billede på det var for nylig, at Volvo måtte udsætte produktionen af biler i en periode - simpelthen fordi de ikke kan produceres færdigt.

Ifølge John Deeres regnskab er kunderne også blevet bedre til at betale deres regninger. Bag John Deeres salg står bl.a. en stor aktivitet med at finansiere maskiner for slutkunder. Her er indtjeningen også fordoblet fra 271 mio. dollar for et år siden til 530 mio. dollar det seneste løbende år. Flere har simpelthen vil købe nye maskiner - og deres økonomi er bedre. I øjeblikket har John Deere finansieret maskiner for en værdi af 41,5 mia. dollar(!). 

 

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.