Ugens maskine: Biogas driver læssemaskine - hvis den genkender dit ansigt
Med Project Tetra har Case fået sin første gummiged, der kan køre på alternative brændstoffer og som gør brug af ansigtsgenkendelse for at kunne starte.

Ordet klima er nærmest slidt tynd som papir efter det netop overståede folketingsvalg, der har været det første reelle klimavalg, som mange betegner det, i dansk historie.

Og der ér fokus på klimaet - og ikke kun blandt danske politikere. Et eksempel er Case Construction og dets motorleverandør Fiat Powertrain Technologies (FPT). De har præsenteret den første gummihjulslæsser, der kører på natur- eller biogas i stedet for diesel. Det er guf for klimaelskerne.

»Motorer, der kører på naturgas, er meget rene. De kan reducere udledningen af skadelige partikler med op til 80 pct. og reducere CO2 med op til 90 pct. i forhold til motorer, der kører på konventionel brændstof«, forklarer Massimo Della Valle, global kundeansvarlig for landbrug- og entreprenørsektoren hos FPT.

Hvis motoren kører på biogas kan FPT stort set reducere udledningen til nul, tilføjer han.

Ugens maskine: Stjernebelønnet halmvogn er let og smalMaskiner 3. maj · 07:17

Ansigtsgenkendelse for at starte

Selve projektet, der bærer navnet Tetra, er indtil videre blot et koncept hos Case. Men prototypen har et meget futuristisk design og er et godt bud på, hvad fremtiden kan byde på af maskiner - lidt ala som vi kender det på New Hollands metan-drevne traktor, ligeledes med motor fra FPT.

I kabinen har man gjort brug af farve-touchskærme, nye ergonomiske løsninger, og med det nye design har Case øget det totale glasareal på kabinen med 16 pct. Sidespejle er der ingen af. I stedet kan man på skærme i kabinen se, hvad de to kameraer på siden af kabinen opfanger. Dertil kommer, at den også selv kan opdage forhindringer og bremse eller dreje uden om dem.

I bedste smartphone-stil har Tetra integreret biometrisk ansigtsgenkendelse, så du ikke kan starte den, med mindre den genkender dit ansigt.

40.000 motorer på naturgas

Hos FPT har man 20 års erfaring med gas som drivmiddel. Motorfabrikken har allerede produceret over 40.000 natur- og biogasmotorer til lastbiler, busser og andre mindre køretøjer. Nu starter FPT så med at levere motorer til entreprenør-sektoren - i dette tilfælde en seks-cylindret udgave på 230 hestekræfter, der trods sit alternative brændstof har præcis samme ydelse som dens tilsvarende, dieseldrevne motor på en Case 821G gummiged.

FPT hævder selv, at biogas-motoren bruger 30 pct. mindre brændstof, og at den vil være mellem 10 og 30 pct. billigere at holde kørende i vedligehold i forhold til en dieselmotor. Og fordi motoren har tændrør som antændelseskilde er maskinen væsentlig mere lydsvag, lover Case - op til 50 pct.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.