Ugens maskine: Claas’ Lexion er fyldt med nye detaljer
2020 bliver første år med de nye Claas 7000 og 8000 Lexion hybrid mejetærskere. Navnet er det samme, men meget er ændret, når man begynder at nærstudere Lexion anno 2020.

De blev lanceret i høsten sidste år, og enkelte danske landmænd fik held til at komme i marken med de nye generationer af Claas Lexion mejetærskerne. De i alt fire serier er Claas’ dyreste udviklingsprojekt til dato, og det har taget hen ved 10 år at nå frem til de nye modeller, fortalte Claas ved lanceringen.

I år bliver der for alvor lukket op for sluserne med den nye Lexion, og i "Ugens Maskine" går vi denne gang i dybden med de to Lexion hybrid-serier Lexion 7000 og 8000. De gemmer både store og små ændringer.

Hvis du allerede har læst om eller set de nye maskiner i levende live, så er du formentlig allerede bekendt med nogle af ændringerne. For eksempel har Claas øget tærskecylinderens diameter fra 600 til 755 millimeter, og derfor har den også 10 slagler monteret mod tidligere otte af slagsen. Det gør samtidig, at udskillerarealet under cylinderen er øget fra 1,26 til 1,55 kvadratmeter på Lexion 8000 og fra 1,06 til 1,3 kvadratmeter på Lexion 7000, fordi sidstnævnte har et smallere tærskeværk på 1420 millimeter i stedet for 1.700 millimeter (Lexion 8000).

Mere automatik

Forskellen i cylinderens bredde er en af de ting, der adskiller de fire modeller i Lexion 7000-serien fra den større Lexion 8000 med tre modeller. Samtidig er der også forskel i korntankens størrelse afhængig af model.

Til gengæld matcher hybrid’erne hinanden på mængden af nye funktioner, mere komfort og mere automatik. Først og fremmest benytter maskinerne den nye Cebis Touch terminal, og hele armelænet er samtidig nyt med Cmotion kørehåndtaget, som vi kender fra mange af Claas’ traktorer.

Cemos Automatic er navnet for det intelligente hjælpesystem, der sidder i Claas Lexion, hvis du vælger det på listen af ekstraudstyr. Det er ikke nyt på de nye generationer, men systemet kan automatisk indstille flere forskellige ting i forhold til tidligere. Det gælder for eksempel broafstanden og vinklen på en ny pivoterende tværbjælke foran tærskecylinderen. Den har til formål at forbedre tærskeprocessen afhængig af afgrøden, og den kan også justeres manuelt af chaufføren fra kabinen. Det samme gælder i øvrigt valget mellem de to gear på tærskecylinderen (ekstraudstyr) og en speciel broklap under cylinderen.

Som chauffør får du også mulighed for at finjustere din strategi i Cemos Automatic via fire elektroniske bjælker i Cebis’en. De kan alle rykkes fra -2 til +2 og dækker over hvorvidt du vælger kapacitet frem for en mere nænsom behandling af kernerne, renhed i færdigvaren, bedre halmkvalitet og bedre tærskning (mindre spild).

Flere skærme i kabinen

Cemos Automatic består af en række særskilte systemer: Cruise Pilot styrer fremkørselshastigheden, Auto Threshing styrer tærskeværket, Auto Separation styrer indstillinger omkring rotorerne, Auto Cleaning styrer renseprocessen, Auto Crop Flow styrer selve flowet af materialet i maskinen og Auto Slope korrigerer på forskellige indstilinger når man kører på skråninger. Dertil kommer også 4D-funktionen, som styrer broklapperne under de to rotorer afhængig af terræn.

Du kan se systemernes løbende justeringer på Cebis-terminalen, men du har også mulighed for at få en ekstra skærm i kabinen ved navn Cebis Mobile. På den tablet-lignende skærm kan du vælge at styre Cemos-systemet og for eksempel også se kameraet, som overvåger kvaliteten af færdigvaren. Du kan også se et overblik over maskinen og få de mest vigtige indstillinger vist på den ekstra skærm.

På trods af corona: Claas skubber stadig mange Jaguar og Lexion afsted Maskiner 3. april · 11:36

På de nye Lexions fortsætter Claas naturligvis med Auto Contour. Det er det system, der sørger for automatisk at holde skærebordet i den valgte højde over afgrøden. Men med indtoget af Cebis Touch terminalen får man fremover mere information og muligheder serveret på terminalen. Her kan du også gemme op til fire forskellige indstillinger til skærebordet.

Kamp til stregen

Også bag på Lexion gemmer der sig nyheder. Snitteren kan du styre hydraulisk fra kabinen, og via vindsensorer bag på maskinen kan den også selv tilpasse spredeaggregaterne afhængig af sidevind. Afhængig af, hvilken type af "bagende" du vælger, får du adgang til at indstille alt fra kabinen, hvilket i høj grad kendetegner Lexion anno 2020. Der er ikke meget ud over den daglige service at lave væk fra førersædet.

På motorsiden skifter Claas delvist leverandør. Lexion 8900, den største model med 790 hestekræfter, får motorer på 16,2 liter fra MAN. Det samme gælder de to største modeller i 7000-serien, Lexion 7700 og Lexion 7600 - omend i en mindre udgave på 12,4 liter og henholdsvis 549 og 507 hestekræfter. De resterende kører videre med Mercedes-Benz, men alle modellerne får Claas Dynamic Power, hvilket betyder, at motoren selv regulerer effekten afhængig af, hvor mange kræfter der er brug for. Højest mulige effekt bliver aktiveret automatisk, når maskinen tømmer af under kørsel. Det skærer ifølge Claas 10 pct. af brændstofforbruget.

Det bliver spændende at følge Lexion i høsten, og der bliver hård kamp derude. Lexion 8900 er den største model med hele 790 hestekræfter, men Agco lancerer til den kommende sæson en endnu større model i sin Ideal-serie. Den får ligeledes 790 hestekræfter, og for første gang vil Agco udnytte Ideal-rotormaskinens kapacitet fuldt ud, ved at fjerne to blændplader under rotorerne og erstatte dem med to ekstra bro-elementer. Det øger udskillelesesarealet med hele 12 pct. i forhold til den nuværende topmodel i serien.

Agco benytter i øvrigt samme 16,2 liters MAN motor i sin Ideal 10T, som i første omgang kun fås i Fendt-regi.

De største øjne hviler dog på John Deere, som til høsten lancerer en helt ny mejetærsker med dobbelte rotorer. Den blev vist på Agritechnica, men de nærmere detaljer om maskinen er endnu uvisse. Dog siger Deere selv, at den kan høste 100 ton i timen med et spild på én pct.

Du kan i øvrigt læse mere om John Deeres X9 mejetærsker og flere andre høst-maskiner i weekendens udgave af LandbrugsAvisen, hvor maskintillæget rummer tema om høstens maskiner.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.