Ugens maskine: Deutz-Fahrs udspil i den øvre mellemklasse

Den nye 8-serie fra Deutz-Fahr har både ny motor og ny transmission. Den ventes til Danmark i oktober eller november.

Når Deutz-Fahr inden længe bliver verdens- og danmarksaktuel med den nye 8-serie, som er producentens udspil i den øvre mellemklasse, har man ikke nøjedes med at støve lidt kendt teknik af og givet det en ny indpakning. Her er der tale om både ny motor og ny transmission. Og hos den danske importør, HCP, glæder man sig til nyheden.
”Den nye 8-serie forventes til Danmark i oktober eller november. Men lige nu ser det ud til, at den planlagte introduktion for den europæiske salgsstyrke, der skulle have været afholdt i næste i uge i Tyskland, desværre er aflyst på grund af corona«, siger sælger Peter Christensen Holm fra HCP.

I kategorien Ugens Maskine bringer vi her fem detaljer om den kommende 8-serie fra Deutz-Fahr, nærmere bestemt den nye Deutz-Fahr 8280 TTV.


1. 287 hestekræfter

Den nye motor, der leverer 287 hestekræfter uden boost, er en sekscylindret Deutz AG 6,1 liters common-rail motor, som er designet til masser af muskler ved lave omdrejninger. Det maksimale drejningsmoment på 1.500 Nm kommer til udbetaling ved 1.100 omdrejninger. Med en dieseltank på 505 liter er der til lange arbejdsdage. Motorens serviceinterval er 1.000 timer.


2. Ny transmission

Den nye SDF T7780 transmission er angiveligt det bedste fra begge verdener i trinløs transmission. Der arbejdes med en planetgearsløsning sammen med en hydrostat, der sikrer, at der altid er optimalt mekanisk træk, og mindst mulig hydrostatisk træk. Det betyder blandt andet mindre varmeudvikling og effekttab end i en variotransmission. Desuden kan den nye transmission ifølge Peter Holm ikke fejlbetjenes, og den har samme brugerflade som i både 6-, 7- og 9-serien. Der er tillige kommet elektronisk skiftegear mellem tre PTO-hastigheder 540E/1000/1000E, der også er med moduleret opstart.

3. Stor hydraulik-kapacitet

På hydrauliksiden er der lukket op for den store hane. Der er som standard en 120 liter LS-pumpe, men den kan udstyres med 160 eller hele 210 liter ren hydraulikpumpe sammen med en 58 liters styretøjspumpe, der udelukkende forsyner traktorens eget forbrug. For at kunne udnytte den store pumpekapacitet på de store pumper, er der lavet en hydrauliktank, hvor der trækkes 90 liter olie ud. Det vil sige, at den kan tippe store frakørselsvogne og lastbilhængere, der typisk trækker op mod 80 liter olie.


4. Mere komfort

I kabinen er klimaanlægget blevet optimeret med støjdæmpning og større luftkanaler, så der sikres et godt arbejdsmiljø omkring chaufføren.


5. Egen router

En af de helt store ændringer er på GPS/Autostyring. Der er traktoren nu udstyret med egen router og elektronisk simkort, således at den altid er online og dermed tilgængelig for brugersupport, serviceadgang for dens servicepartner, men også i høj grad for andre traktorer og maskiner, så spor, udbyttekort, tildelingskort m.m. nemt kan deles med samarbejdspartnere. Eksempelvis vil man kunne dele sin A-B line og tildelingskort med sin maskinstation, der skal så marken.

Se kort intro her:

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.