Ugens profil: Selv kontoret er mobilt for Semler-chefen

Morten Buus kører tusindvis af kilometer i stedet for dag efter dag at møde ind på et CEO-hjørnekontor.

Når Semler Agros ledere mødes, så har de en fast rutine.

De kører til møderne.

Det sker på skift rundt omkring i afdelingerne i hele landet i stedet for, at de sidder på samme hovedkontor og booker sig ind i mødelokalet sådan, som man gør det i tusindvis af andre danske virksomheder.

Selv CEO Morten Buus lever et mobilt arbejdsliv som kontornomade, hvor han afhængig af hvem og hvor, kommer rundt i de 9 Semler Agro afdelinger, hvor det dog i stigende udstrækning er Vejrup og Odense som er udgangspunktet på grund af den centrale placering. Og når det ikke er på landevejen eller i en filial, så arbejdes der fra hjemmekontoret i privaten i Kolding. Og cheferne sidder mere eller mindre i forskellige dele af landet. Morten Buus og hans økonomichef Frank Strunge Nielsen mødes dog oftest i afdelingen i Vejrup, hvor Semler Agro netop har samlet deres brugte maskiner i et for traktorbranchen sjældent stort brugtcenter.

”Ja, ca. hver anden uge mødes vi i ledergruppen i en filial. Det er altid et nyt sted, så vi kommer rundt i afdelingerne. Vi starter altid med ledermødet og afslutter sidst på dagen med ca. en times dialogmøde med vores medarbejdere, hvor de kan stille spørgsmål om stort og småt”, fortæller han, da jeg møder ham her i Vejrup.

Mobil i stedet for lokal

En del af samtalen tager vi et mindre mødelokale omgivet af en projekter, et par store John Deere-fotos og en gennemsigtig og transparent glasvæg – og så går vi ellers rundt og ser lange rækker af John Deere-traktorer, traktorer af andre mærker, som er byttet ind til fordel for de grønne– og en hel hal med mejetærskere. Semlers forhandling af Väderstad skinner også igennem med mange røde redskaber på matriklen.

Synet af de mange maskiner er et klart billede på Semler-strategien. Der er grej for omkring 100 mio. kr. samlet hér, kørt ind fra de andre afdelinger. Morten Buus og co. tror ikke på, at det i længden er attraktivt at tøffe hen og se et udvalg med to-tre traktorer på en mindre lokalitet.

Taktikken er den samme for reservedele – og sådan set også for selve servicen. Det skal være slut med at have mange halvstore lagre, som måske alligevel ikke har lige den del, du står og mangler. I Morten Buus verden giver det langt mere mening at sende ansatte og reservedelene direkte ud til kunderne, inden vi andre kommer ud af dynerne om morgenen. Han bruger ofte ordet mursten, når han snakker om, hvad Semler ikke skal have omkostninger til.

”Vi har en tro på, at vi ikke kunne blive ved med den gamle struktur. Vi mener ikke, at der er økonomi i at have 12 lagre i Danmark. Vi mener, at det skal være tre steder, og så skal vi være hurtige til mobilt at komme ud med reservedele og vores servicefolk”, siger han.

Benzin i blodet

Mobilitet har bogstaveligt talt fyldt hans liv, siden han var knægt. Interessen er givet videre til sønnen, som kører motorsport på et højt plan, som også kræver en del interesse fra en medrejsende far. Arbejdslivet har været biler hele vejen igennem, indtil de grønne traktorer dukkede op i 2016. Fra ekspedient hos en bilforhandler. Værkstedsindskriver, bilsælger med mere og senest partner og direktør for bilforhandleren Aunsbjerg med afdelinger spredt mellem Haderslev, Kolding og Horsens. Derfor har han også gjort en række erfaringer med at stå i spidsen for en større organisation med ansatte fordelt på flere adresser i et større område. Bilbranchen var han ikke træt af, da han i 2016 trådte ud af Aunsbjerg, siger han. Men omvendt var det nu, hvis arbejdslivet skulle være andet end biler, lyder analysen.

”Det var nysgerrighed til at prøve noget andet. Og skulle det være, så skulle det være nu. Og så bød muligheden sig. Jeg kom ikke fra Semler-familien, men selvom bilverdenen er større end landbrugsmaskin-branchen, så er det alligevel ikke større end, at vi kender hinanden”, forklarer han.

Der er store ligheder mellem landbrugsmaskin-branchen og den gamle branche, siger han – og nogle helt centrale forskelle.

”Det her er business til business. Det er det også for håndværkeren, når han skal købe en varebil indrettet til hans formål og branche. Men der er nogle væsentlige forskelle som maskinernes kompleksitet, landmandens afhængighed af, at vi kan vores kram, at vi er der, når der er brug for os på alle tider af døgnet og ikke mindst de ekstreme sæsonudsving for landmænd og konjunkturer, hvor vi er lige så sårbare som ham. Der er vi et spejl af hans virkelighed”, siger han.

Forandrer med fakta

Mens vi mødes, er Semler Agro stadig midt i en større transformation efter de senere års opkøb af en lang række maskinforretninger rundt omkring i landet. Flere af dem, afdelingerne i Viborg, Bredebro og Mejlby, bliver i øjeblikket flyttet og erstattet med mindre akut-værksteder i de kommende måneder, hvor de reparationer, som montøren vurderer ikke egner sig til landmandens eget værksted eller mark, kan foretages. Det kræver en del i forhold til organisationen at lave den operation. Flere steder har medarbejderne arbejdet i årtier – og skal nu se sig selv et nyt sted. Det betyder også, at nogle stopper – og mange andre skal vende sig til de nye tider, som han står i spidsen for.

Ifølge Morten Buus offentlige LinkedIn-profil trives han med at drive forandringer. Omvendt tager han ikke beslutningerne spontant med mavefornemmelsen. Han står for fakta frem for fornemmelser.

”Dagligdags afgørelser træffes hurtigt, men er forsigtig ved større beslutninger. Et ønske om konkrete resultater på den ene side og en stræben efter fuldkommenhed på den anden. De aggressive tendenser holdes i skak af den følelsesmæssige tilbageholdenhed. Hurtighed i tanke og handling kan udfordres af ønsket om at udforske alle muligheder, før en afgørelse træffes”, skriver han selv.

Mens vi går rundt, siger han, at han har stor forståelse for, at der er forskel på, hvor hurtigt organisationen tager forandringerne til sig.

”Det er klart, at det tager tid. Vi ser forskelle fra afdeling til afdeling”, siger han.

Driver efter klare mål

Fakta frem for fornemmelser skinner også igennem i kommunikationen fra Morten Buus. Den er ofte bundet op på målbare ting. Og mål offentligheden bliver indviet i. Kundetilfredsheden skal løftes. I 2017 hoppede den i øvrigt op med tyve procent fra 66,8 ved årets indgang til 80,4 et år senere på et såkaldt kundetilfredsheds-index fra 0 til 100. Og når den når 90, så er målsætningen indfriet.

Rundt omkring i landet skal 70 til 80 pct. af reparationerne ske hos kunderne, og der arbejdes systematisk med, at kundetilfredsheden skal løftes.

Afdelingen i Odense er nået derop, og dermed har Morten Buus et eksempel, der på flere fronter viser, hvad de andre enheder i forretningen skal nå. Også salgsmæssigt.

”De har den flotteste udvikling”, siger han, mens vi går et slideshow igennem.

”På Fyn havde vi en markedsandel over 30 pct. i årets første seks måneder,” siger han.

Han er rimelig skarp på markedsandele. Han mener dog ikke, at det er Semler Agros markedsandel ned på sidste decimal – den var 23,4% samlet for alle Semler Agros områder pr. 30/6 - som i sidste ende afgør, om maskinforretningen bliver en økonomisk succes og aktiv for Semler-gruppen. Vækstpotentialet ligger et andet sted.

”Det er vores eftermarked, og vores evne til at påvirke kundernes oppetid. Jeg tror på, at det bliver gamechangeren, hvor vi får en sublim fordel”, siger han med henvisning til at få reservedelene og montørerne ud i marken.

Økonomisk har Semler Agro-modellen endnu ikke kastet udbytter og overskud hjem til den velpolstrede Semler-gruppe. Morten Buus forventer nu, at der er balance i 2020, og siger, at det tager tid og omkostninger at ændre strukturen så fundamentalt, som virksomheden er i gang med.

"Første halvår i år er gået efter budget og forventning, men det koster stadig at investere i så mange biler, vores IT, omstruktureringer med ekstra husleje og investeringer i nye forretningsområder”, siger han.

Hvad giver det jer at være en del af en stor organisation som Semler-Gruppen?

”I Semler Agro er vi en meget flad organisation, hvor vi er meget operationelle. Vi har eksempelvis ikke en stor, økonomi-, jura- eller HR-afdeling. Vi kan i stedet trække på fælles ressourcer derfra”, siger han.

Hvad siger folk i Semler-Gruppen til jer traktorfolk?

”De synes, at det er spændende, at vi er kommet i gang. Der er en stolthed over, at vi arbejder med et premium-produkt som John Deere, som vi i al beskedenhed synes passer rigtig godt ind i de produkter vi ellers forhandler på bilsiden”.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.