Vild forandring: Maskinstation med "samme sæt" for 25 år siden og nu
Der sker meget på et kvart århundrede, og det kan man se på Vesthimmerlands Maskinstation, hvor gyllekørslen er vokset i takt med årene og de nye maskiners store kapacitet.

 

For 25 år siden kørte Jesper Sørensen, indehaver af Vesthimmerlands Maskinstation, og sønnen Jørgen køre gylle med deres røde Uggerby UM 20000.

I dag går det næsten dobbelt så hurtigt, når deres spritnye Samson PG II 28 rammer markerne.

Kærgaarden har delt billederne på deres facebookside, og de bemærkede det spøjse i, at samme maskinstation med 25 års mellemrum kører med samme gyllesæt. Blot har Ford skiftet navn til New Holland, og Uggerby blev i 1999 opkøbt af Samson.

Vesthimmerlands maskinstation har fået leveret den nye Samson-gyllevogn i starten af januar i år, og torsdag fik den sin debut.

Vognen har en ekstra aksel i forhold til den gamle, og hele maskineriet er fuldhydraulisk, inklusiv slangebommen. Det forbedrer især vognens køreevne på stigninger og i vådt føre, at den selv kan trække på bageste aksel. Her hjælper et nyt affedringssystem også, eftersom det giver mulighed for at løfte den forreste aksel på vognen langt højere, end det tidligere har været muligt.

Til at trække den store vogn har maskinstationen investeret i en New Holland T8-390.

I forhold til den gamle Ford T25 med 160 hestekræfter, der trak gyllelæsset for 25 år siden, er det en enorm opgradering både hvad angår styrke og anvendelighed for vognmanden.

"I dag er det meste af processen elektronisk, og selve kørslen er styret på GPS, men selvom vi ikke selv skal dreje rattet, så er der meget at holde styr på, og vi skal kontrollere vores udstyr i langt højere grad, end vi skulle for 25 år siden", lyder det fra Jørgen Sørensen, der er salgsansvarlig hos Vesthimmerlands Maskinstation.

Maskinstationen: »Vi har gps på det hele«Maskiner Lørdag 3. februar 2018 · 13:00

Han slår fast, at selvom der er mange nye forhold, man skal tage hensyn til, så er det blevet lettere at strukturere og udføre gyllekørslen.

Højere vægt uden mere jordbelastning

Gyllevogn og traktor udgør tilsammen en betydelig større vægt i dag end for 25 år siden, men det øgede akseltryk bliver afhjulpet af flere faktorer. De mange ton er spredt udover flere og større dæk, derudover skal der også køres færre ture for at dække det samme areal. Dermed er der færre kørespor.

"I gamle dage kunne slangebommen kun række 12 og 16 meter, men på den nye vogn rækker det 36 meter, så vi skal kun køre halvt så mange linjer på hver mark. Det gør det trods alt noget bedre for jorden", lyder det fra Jørgen Sørensen.

Et marked i fuld udvikling

På Vesthimmerlands maskinsstation ser man frem til at gøre brug af de nytilkøbte maskiner i gyllesæsonen, men har også øjnene rettet mod fremtide forbedringer på området. I dag bliver der takket være de nye maskiner kørt omkring 500.000 ton gylle ud på en sæson, hvor der for 25 år siden kun blev kørt omkring en tiende del ud på samme tid.

»Både New Holland traktor og Samson gyllevognen er af nyeste teknologi, men det går hurtigt med at udvikle bedre produkter, så vi er også klar til forandringer i fremtiden. for 25 år siden var vores Uggerby UM nærmest hightech, men inden man ved af det, er der kommet en bedre maskine på markedet.«

Jørgen Sørensen forventer at det nye gylletræk kan sprede gylle på markerne i op til 5-6 år, inden der skal investeres i en ny maskine.

Redigeret 3. februar kl. 19.58: Der var en fejl ved kapacitetsangivelsen. Det er fjernet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.