Midt i coronaen: Arla buldrede frem med brands og høj profit

Arlas overskud er markant højere end vanligt efter første halvår, viser netop offentliggjort regnskab. Samtidig steg salget af brandvarer helt ekstraordinært.

Arla fik et stærkt første halvår 2020. Midt i en coronatid valgte forbrugerne at søge mod det sikre - og det var tydeligvis Arlas brands som Lurpak, Arla og Puck.

Brandsalget steg med 10,4 procent, dobbelt så højt som de vækstrater, som Arla ellers har fremhævet de seneste år som værende flotte.

Samtidig steg omsætningen med 2,8 pct. til 5,4 mia. Euro, cirka 40,23 mia. danske kroner. 

 

 

Det skete, selv om mælkemængden blev fastholdt på samme niveau med 7 mia. kg mælk. Altså har Arla vredet mere værdi ud af hver eneste kilo mælk fra andelshavere og kontraktleverandører. 

Topchef Peder Tuborgh lægger ikke i pressemeddelelsen om regnskabet skjul på, at halvåret har været voldsomt som følge af coronapandemien:

"Covid-19 krisen er den alvorligste krise, jeg har oplevet som CEO i Arla, og ligesom mange andre fødevarevirksomheder, har vi meget hurtigt skulle omstille vores produktion til at imødekomme markant ændrede spisevaner hos forbrugerne, efterhånden som de enkelte lande lukkede ned. Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodservice-forretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er", udtaler han.

Højere overskud end vanligt

Samtidig - og nok så interessant for mælkeproducenterne, lå der markant flere penge tilbage på bundlinjen efter dette halvår, end der normalt plejer at gøre.

Arlas bestyrelse har i mange år opereret med, at ud af den samlede koncernomsætning, skal der ligge 2,8 til 3,2 procent tilbage på bundlinjen, når regnskabsåret er slut.

Denne indtjening kommer som regel især i andet halvår, hvor højsæsoner som julen betyder højere salg af fløde, smør og ost.

I årets første seks måneder af 2020 har Arla dog tjent markant flere penge end vanligt - resultatet lyder på hele 3 procent af omsætningen.

 

 

At der er tjent flere penge i forrretningen ses også ved, at Arlas nøgletal, Arla-indtjeningen er steget til 37 eurocent per kilo, mod 36,1 året før. I dette nøgletal regnes nemlig overskuddet i forretningen - der ikke udbetales på mælkeprisen - med.

Emneord

Top2

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle