Minkdirektør med hård status: "Priserne er virkelig ringe"

På årets første danske auktion sælges minkskind til priser, der er 10 pct. lavere end sidste år.

Efter tre dage og næsten halvvejs i årets første auktionen af skind hos Kopenhagen Fur er tendensen klar: Prisen på skind får endnu et pænt nøk nedad.

I forhold til den foregående auktion i september 2019 er prisen i gennemsnit faldet med cirka 10 pct. Prisfaldet er sket over en kam for alle skindtyper, med en spredning i prisfaldet fra et minus på cirka 5 pct. til minus 15 pct. alt efter skindtype. Samtidig er der kun solgt 70 pct. af de udbudte skind.

”Priserne er virkelig ringe. Det er ikke sjovt lige nu,” siger adm. direktør Jesper Lauge Christensen, Kopenhagen Fur.

”Vi er kede af det, og avlerne er kede af det. Men når vi tager hele situationen i betragtning sammen med corona-pandemien, så er det ikke så ringe, som vi kunne have frygtet.”

160-165 kr. pr. skind

I gennemsnit er skindene på april-auktionen indtil nu solgt for omkring 160-165 kr. pr. stk., oplyser Jesper Lauge Christensen. Prisen er et gennemsnit af både danske og udenlandske skind, og samtidig har der indtil nu været en overvægt i salget af små tæveskind.

Til sammenligning var Kopenhagen Furs salgspris i 2019 på 184 kr. i gennemsnit for alle minkskind og 198 kr. for danske skind.

”Vi håber at se en stigning i den gennemsnitlige salgspris, når der senere i dag og de næste dage kommer flere hanskind under hammeren. Hanskindende er større, og de sælges derfor til lidt højere priser.”

”En anden faktor, der kan løfte prisen, er, at køberne her efter snart 4 dages auktion har vænnet sig til den nye auktionsform, hvor auktionen ikke er fysisk men virtuel. Jeg forventer at købene er blevet mere trygge ved den nye auktionsform, og at de tøver mindre med at byde, når de kan se, de andre opkøbere byder”, siger Jesper Lauge Christensen.

Salgsprocenten på 70 er han godt tilfreds med. Især når han sammenligner med Saga Furs digitale auktion i marts, hvor der kun blev solgt 40 procent af de udbudte skind.

”Man ønsker selvfølgelig altid at sælge 100 pct., af de varer, man sætter til salg, men i den nuværende situation, skal vi nok være tilfredse med at sælge 70 pct. Vi kunne have frygtet, at køberne ville have set tiden an og ventet med at handle til senere i år”, siger Jesper Lauge Christensen.

Færres skind sat til salg

Inden auktionen valgte Kopenhagen Fur at reducere antallet af skind til salg fra 5 til 3,5 mio. Dertil kommer de 2 mio. skind, der ikke blev solgt på den aflyste februar-auktion.

Mens der tilsammen skulle have været sat 7 mio. skind til salg på de to auktioner, er der kun sat 3,5 mio. skind til salg.

Den nye auktionsform, hvor der ikke er nogen kunder til stede i auktionssalen, og de i stedet sidder hjemme og byder online fra lande over hele verden, betegner Jesper Lauge Christensen som vellykket. Når deltagelsen topper, har der været 120 købere logget ind på platformen samtidig.

”Kunderne roser os for at have skabt en virtuel auktion, der minder meget om en rigtig auktion. Vi prøver at skabe en god stemning, hvor auktionarius nævner kundernes navne og henvender sig til dem ligesom på en fysisk auktion. Vi live-streamer hele auktionen non-stop på Youtube fra auktionssalen, hvor man både kan se og høre auktionarius. Samtidig kan køberne kommunikere med os på WeChat, hvor de kan kommentere, spørge og rette eventuelle fejl og usikkerheder undervejs.” siger han.

Som erstatning for det fysiske gennemsyn af skindene inden auktionen, har Kopenhagen Fur lagt over 10.000 billeder og videoer af de enkelte salgsnumre op på en platform, hvor køberne kan se dem, inden de byder.

”Sammen med vores velkendte opdeling af skindene i kvaliteter og størrelser, ser det ud til at give køberne sikkerhed for, at de ved, hvad de byder på. Det er en afgørende faktor for lysten til at købe, at man ved, hvad det er, man køber”, siger Jesper Lauge Christensen.

Flere virtuelle auktioner på vej

Selve hastigheden på auktionen er langsommere, end hvis den havde foregået fysisk med kunderne til stede i auktionssalen. Normalt sælger Kopenhagen Fur 5 mio. skind på 8 dage, men så hurtigt går det ikke på den virtuelle auktion.

”Selvom vi kun har 3,5 mio. skind til salg og havde sat 8 dage af til det, kommer vi til at forlænge auktionen med mindst en dag og måske to dage, så vi først er færdige torsdag 30. april i stedet for tirsdag 28. april”, siger Jesper Lauge Christensen.

Han er ikke sikker på, at den næste auktion i juni kommer til at foregå fysisk i auktionssalen i Glostrup.

”Nu skal vi se situationen an med corona, og vi skal evaluere, hvordan den virtuelle auktion er gået.”

”Jeg tror, at vi kommer til at afholde en virtuel auktion igen, og at en virtuel auktion kan være et godt supplement til de fysiske auktioner. Den virtuelle auktion har den fordel, at køberne ikke skal bruge mange dage og penge på at rejse og være i København. Den fysiske auktion giver mulighed for at netværke, holde møder og indgå aftaler. Begge typer auktion har hver deres fordele”, siger Jesper Lauge Christensen.

Emneord

Top2

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle