Naturmælks omsætning spurter frem

Naturmælk er tilbage i plus efter sidste års overtagelse af Øllingegaard.

Naturmælk endte med en markant fremgang i omsætningen i det seneste regnskabsår. Fra at have solgt for 319 mio. kr. i 16/17 steg omsætningen til hele 371 mio. kr. for det økologiske andelsmejeri.

Samtidig steg resultatet til det højeste nogensinde, nemlig hele 6,55 mio. kr. Bundlinjen er især bemærkelsesværdig, idet det foregående år endte i rødt, med hele -2,56 mio. kr.

Dengang var årsagen dog overtagelsen af det sjællandske Øllingegaard, der havde det økonomisk svært, samtidig med at Naturmælk prioriterede at betale en højere mælkepris til andelshaverne, end der egentlig var økonomi til.

Direktør i Naturmælk Leif Friis Jørgensen er helt forståeligt glad og tilfreds med de forbedrede nøgletal.

"Det er både den største top og bund nogensinde", siger han om de to afgørende linjer i regnskabet, til Avisen Danmark.

Her fortæller mejeribossen, at årsagen til fremgangen skal findes i forbrugernes stigende valg af Ø-mærket mejeriprodukter. Men også at Naturmælk har fået foden inden for i det buldrende marked for kaffe-to-go. Blandt andet bruger både Circle K men også Lagkagehuset mælk fra Naturmælk, når de blander caffe latter til kaffetørstige danskere.

Ifølge Leif Friis Jørgensen har andelshaverne i Naturmælk fået præcis samme pris for mælken de to seneste regnskabsår. Resultatet fra regnskabsåret skal bruges til at konsolidere mejeriet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle